Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τι είναι η Aναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή;


    
Η αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή (ή μέχρι πρόσφατα αναφερόμενη ως ειδική γλωσσική διαταραχή) είναι μία διαταραχή που συναντάται σε παιδιά που παρουσιάζουν καθυστερημένη γλωσσική ανάπτυξη, απουσία άλλων αιτιών όπως ο αυτισμός, η κώφωση ή η νοητική υστέρηση. 
   Τα παιδιά με αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή δεν αποτελούν μία ομοιογενή ομάδα και παρουσιάζουν ποικιλία δυσκολιών. Δεν εμφανίζουν όλα τα παιδιά τις ίδιες δυσκολίες και στον ίδιο βαθμό. Μπορεί να εμφανίζουν δυσκολίες στην έκφραση ή και στην κατανόηση. Μπορεί να εμφανίζουν δυσκολίες στη φωνολογία, στη σημασιολογία, στη μορφολογία, στη σύνταξη ή/και στην πραγματολογία. 
   Όσον αφορά τη φωνολογία, ένα παιδί με αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή μπορεί να παρουσιάζει φωνολογική διαταραχή ή φωνολογική καθυστέρηση, δηλαδή να μην μιλάει καθαρά, και δυσκολίες στη φωνολογική επεξεργασία, οι οποίες οδηγούν σε δυσκολίες στην ανάγνωση και τη γραφή.
   Σχετικά με τη σημασιολογία, ένα παιδί με αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή μπορεί να έχει φτωχό λεξιλόγιο, να δυσκολεύεται να βρει τη σωστή λέξη, να χρησιμοποιεί περιφράσεις, να δυσκολεύεται στην κατανόηση εννοιών και στην κατάκτηση νέων εννοιών.  
     Αναφορικά με τη μορφολογία και τη σύνταξη, ένα παιδί με αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή μπορεί να εμφανίζει φτωχή δομή προτάσεων, όπου απουσιάζουν τα άρθρα και οι αντωνυμίες, δυσκολία στη σωστή χρήση των χρόνων, δυσκολία στη συμφωνία προσώπου-ρήματος και δυσκολία στην κατανόηση της μέσης και της παθητικής φωνής. 
    Όσον αφορά το πραγματολογικό επίπεδο, ένα παιδί με αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή μπορεί να μη χρησιμοποιεί δομές ευγένειας και να μην κατανοεί τα έμμεσα/κρυφά νοήματα μίας πρότασης, μίας συζήτησης ή ενός κειμένου.
    Όλες αυτές οι δυσκολίες επηρεάζουν την κατανόηση και την παραγωγή του προφορικού και του γραπτού λόγου και μειώνουν τη σχολική τους επίδοση. Συνήθως δυσκολεύονται να μάθουν να διαβάζουν και να γράφουν. Ακόμη κι όταν η ανάγνωση τους είναι καλή έχουν δυσκολία στην κατανόηση του κειμένου. Η αφήγηση τους είναι λιτή και το λεξιλόγιο τους περιορισμένο. Τα γραπτά τους κείμενα περιέχουν μικρές προτάσεις με πολύ απλή συντακτική δομή και συχνά συντακτικά και ορθογραφικά λάθη.
   Σε κάποια παιδιά, η αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή μπορεί να συνυπάρχει με άλλες διαταραχές. Για παράδειγμα, ένα παιδί με αυτισμό μπορεί να έχει και αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή καθιστώντας μεγαλύτερες τις δυσκολίες του.




Αιμιλία Καββαδά
Λογοθεραπεύτρια
Μ.Εd. στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Παραγωγή του /ρ/

Συχνά τα παιδιά αντικαθιστούν στην ομιλία τους το φώνημα - ήχο /ρ/ με το φώνημα - ήχο /λ/. Ορισμένα παιδιά, μάλιστα, δεν μπορούν να διακρίνουν ακουστικά τους δύο ήχους. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η ενίσχυση της ικανότητας ακουστικής διάκρισης των ήχων /ρ/-/λ/, που επιτρέπει στο παιδί να αντιλαμβάνεται τη διαφορετικότητα των φωνημάτων, είναι απαραίτητο στάδιο της λογοθεραπευτικής παρέμβασης που στοχεύει στη σωστή παραγωγή του φωνήματος /ρ/ (Bowen, 2015). Το παραπάνω σκίτσο, αγαπημένο πολλών παιδιών, απεικονίζει τις δυσκολίες των παιδιών, αλλά και φυσικά ,την ελπίδα της θεραπείας!      Αιμιλία Καββαδά  Λογοθεραπεύτρια, M.Ed.                                                                                                                                Bowen, C. (2015). Children's speech sound disorders. (2nd ed.) Chichester: Wiley-Blackwell, Wiley.

Εικόνες δράσης

    Οι εικόνες δράσης είναι ένα σταθμισμένο εργαλείο αξιολόγησης δύο τομέων της γλώσσας: πρώτον, της μορφοσύνταξης, εξετάζοντας τη γραμματική επάρκεια των φράσεων που λέει το παιδί και δεύτερον, της πραγματολογίας, εξετάζοντας την πληροφοριακή επάρκεια, δηλαδή τη χρήση της γλώσσας που κάνει το παιδί ώστε να μεταδώσει πληροφορίες. Η ολιγόλεπτη χορήγησή της δοκιμασίας καθιστά εφικτή την αξιολόγηση σε πληθυσμούς παιδιών με αναπτυξιακά προβλήματα.     Το συγκεκριμένο εργαλείο είναι πολύ σημαντικό διότι η αξιολόγηση της γλωσσικής επάρκειας σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας έχει αδιαμφισβήτητη σημασία για την σχολική τους πρόοδο. Άλλωστε, όπως είναι γνωστό πολλά είδη μαθησιακών δυσκολιών αποδίδονται σήμερα στην ύπαρξη γλωσσικών δυσκολιών.      Συνεπώς, η έγκαιρη ανίχνευση και αξιολόγηση των γλωσσικών προβλημάτων μπορεί να οδηγήσει στην έγκαιρη αντιμετώπισή τους με αποτέλεσμα την αποκατάσταση ή τη μείωση των προβλημάτων αυτών. 

Παραμύθι για τα παιδιά που φορούν γυαλιά

           Τα παραμύθια έχουν πολλαπλά οφέλη για τα παιδιά και μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους γονείς, τους θεραπευτές και τους εκπαιδευτικούς σε πολλές περιπτώσεις. Μία συχνή περίπτωση είναι όταν το παιδί βρίσκει δύσκολο να διαχειριστεί νέες καταστάσεις, όπως το να φορέσει γυαλιά ή να πάει σχολείο. Μπορούμε, τότε, να το προετοιμάσουμε διαβάζοντας του βιβλία που μιλούν για ήρωες (παιδιά ή ζώα) που βιώνουν παρόμοιες καταστάσεις.       Στο παρακάτω βίντεο η συγγραφέας  παιδικής λογοτεχνίας Ιωάννα Κυρίτση-Τζιώτη διαβάζει το παραμύθι της Ένα λιοντάρι με γυαλιά, στο οποίο διηγείται πόσο σημαντικό είναι να φορούν γυαλιά όλοι όσοι τα χρειάζονται και πως όλοι οι υπόλοιποι πρέπει να συμπεριφέρονται σε όσους φορούν γυαλιά. Αιμιλία Καββαδά Λογοθεραπεύτρια M.Ed.