Η Δυσλεξία είναι μία μαθησιακή δυσκολία που εκδηλώνεται κυρίως στην
ανάπτυξη της ανάγνωσης, της γραφής και της ορθογραφίας. Η Δυσλεξία υπάρχει από τη γέννηση του παιδιού και διαρκεί
σε όλη του τη ζωή. Δεν θεραπεύεται πλήρως...
Το πρόγραμμα αντιμετώπισης δυσλεξίας της Δώρας Μαυρομμάτη περιλαμβάνει:
ΑΛΛΑ
...με κατάλληλη παρέμβαση και κατάλληλες
εξατομικευμένες παιδαγωγικές μεθόδους ελαχιστοποιούνται τα συμπτώματα που
ταλαιπωρούν τα δυσλεξικά παιδιά και τα εμποδίζουν να λειτουργούν άνετα στο
σχολείο.
Με στόχο την παρέμβαση στις δυσκολίες της ανάγνωσης, της γραφής και της
ορθογραφίας δυσλεξικών παιδιών, από το 2004 έχω εκπαιδευτεί στο πρόγραμμα
αντιμετώπισης δυσλεξίας της Δώρας Μαυρομμάτη από την ίδια. Από τότε έχω εφαρμόσει το πρόγραμμα αυτό με δεκάδες
παιδιά διαφορετικών ηλικιών καθώς και με δύο ενήλικες.
Το πρόγραμμα αντιμετώπισης δυσλεξίας της Δώρας Μαυρομμάτη περιλαμβάνει:
- την Εικονογραφική Μέθοδο για τη διδασκαλία των γραμμάτων,
- τη Συλλαβική Μέθοδο για τη διδασκαλία Πρώτης Ανάγνωσης και Γραφής,
- την Εικονογραφική μέθοδο για τη διδασκαλία της ορθογραφίας,
- τη Γλωσσολογική μέθοδο για τη διδασκαλία της ορθογραφίας.
Η Εικονογραφική Μέθοδος για τη διδασκαλία των γραμμάτων
Κάθε γράμμα αντιστοιχεί σε έναν ήχο. Τα παιδιά με δυσλεξία δυσκολεύονται να
θυμηθούν ποιο γράμμα ταιριάζει με ποιον ήχο και δυσκολεύονται περισσότερο από
τα άλλα παιδιά να μάθουν τα γράμματα.
Στην Εικονογραφική Μέθοδο «Μαυρομμάτη» για τη
διδασκαλία των γραμμάτων κάθε γράμμα ζωγραφίζεται και η ζωγραφιά συνοδεύεται από μια
μικρή ιστορία που βοηθάει το παιδί να συνδέσει το σχήμα του γράμματος με τον αντίστοιχο
ήχο-φώνημα.
Το ζ είναι ζωγραφισμένο σαν μία φωλιά ζουζουνιών που κάνουν ζζζζζ.
Συλλαβική Μέθοδος για τη διδασκαλία Πρώτης Ανάγνωσης και Γραφής
Το Πρόγραμμα Πρώτης Ανάγνωσης «Μαυρομμάτη» βασίζεται στην εφαρμογή της Συλλαβικής Μεθόδου και περιλαμβάνει όλες τις συλλαβές που μπορεί να συναντήσει κανείς στην ελληνική γλώσσα καθώς και πλήθος λέξεων χωρισμένο σε ομάδες ανάλογα με τη συλλαβική δομή και το μήκος τους.
Παράλληλα με το πρόγραμμα πρώτης ανάγνωσης εφαρμόζεται στο παιδί και το πρόγραμμα πρώτης γραφής με το ίδιο γλωσσικό υλικό. Το πρόγραμμα αυτό μπορεί να εφαρμοστεί για τη διδασκαλία ανάγνωσης και γραφής και σε παιδιά που εμφανίζουν δυσκολία χωρίς να έχουν δυσλεξία.
Στην Εικονογραφική Μέθοδο «Μαυρομμάτη» για τη διδασκαλία της ορθογραφίας τα δύσκολα γράμματα (υ, η ει, οι, μμ κ.τ.λ.) γίνονται ζωγραφιά-εικονογράφημα και απεικονίζουν αυτό που λέει η λέξη (φωλιά-στο ωμέγα έχουμε ζωγραφίσει μία φωλιά) ή συνδέουν τη ζωγραφιά με τη σημασία της λέξης (πλήθος- στο ήτα έχουμε ζωγραφίσει μία τραγουδίστρια που την παρακολουθεί το πλήθος).
Τα παιδιά με δυσλεξία συγκρατούν ευκολότερα στη μνήμη τους εικόνες και για το λόγο αυτό τα εικονογραφήματα τα βοηθούν αποτελεσματικά στην απομνημόνευση των ορθογραφικών αναπαραστάσεων των λέξεων.
Παράλληλα με το πρόγραμμα πρώτης ανάγνωσης εφαρμόζεται στο παιδί και το πρόγραμμα πρώτης γραφής με το ίδιο γλωσσικό υλικό. Το πρόγραμμα αυτό μπορεί να εφαρμοστεί για τη διδασκαλία ανάγνωσης και γραφής και σε παιδιά που εμφανίζουν δυσκολία χωρίς να έχουν δυσλεξία.
Εικονογραφική Μέθοδος για τη διδασκαλία της ορθογραφίας
Στην Εικονογραφική Μέθοδο «Μαυρομμάτη» για τη διδασκαλία της ορθογραφίας τα δύσκολα γράμματα (υ, η ει, οι, μμ κ.τ.λ.) γίνονται ζωγραφιά-εικονογράφημα και απεικονίζουν αυτό που λέει η λέξη (φωλιά-στο ωμέγα έχουμε ζωγραφίσει μία φωλιά) ή συνδέουν τη ζωγραφιά με τη σημασία της λέξης (πλήθος- στο ήτα έχουμε ζωγραφίσει μία τραγουδίστρια που την παρακολουθεί το πλήθος).
Τα παιδιά με δυσλεξία συγκρατούν ευκολότερα στη μνήμη τους εικόνες και για το λόγο αυτό τα εικονογραφήματα τα βοηθούν αποτελεσματικά στην απομνημόνευση των ορθογραφικών αναπαραστάσεων των λέξεων.
Παραδείγματα
Στις λέξεις «φωλιά», «Άνοιξη», «γλυκό», τα «δύσκολα» γράμματα ζωγραφίζονται σύμφωνα με τη σημασία της κάθε λέξης.
Σύμφωνα με τους κανόνες τους οποίους τα παιδιά μαθαίνουν αμέσως, το γράμμα «υ» σχεδιάζεται συνήθως σαν το κεφάλι ενός άντρα και το γράμμα «η» σαν την αλογοουρά μίας γυναίκας.
Γλωσσολογική Μέθοδος για τη διδασκαλία της ορθογραφίας
Η Γλωσσολογική Μέθοδος «Μαυρομμάτη» βασίζεται στη σύγχρονη γλωσσολογία και, παράλληλα, σε πολλές μνημονικές τεχνικές για την ευκολότερη απομνημόνευση της ορθογραφίας των καταλήξεων και των παραγωγικών μορφημάτων.
Το παραγωγικό μόρφημα αποτελεί το συστατικό της λέξης που βρίσκεται ανάμεσα στο θέμα και την κατάληξη και μετέχει στη διαδικασία παραγωγής νέων λέξεων. Για παράδειγμα το -ικ- που παράγει επίθετα από ουσιαστικά όπως στη λέξη μαγ-ικ-ός.
Η διδασκαλία της ορθογραφίας επιτυγχάνεται μέσα από την παράλληλη εφαρμογή της Εικονογραφικής και της Γλωσσολογικής μεθόδου.