Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τραυλισμός: Η Λογοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει!

Ο τραυλισμός είναι μία διαταραχή της ροής της ομιλίας. Τα αρχικά συμπτώματα σε ένα παιδί εμφανίζονται συνήθως σε ηλικίες μεταξύ 2 και 5 ετών. Ο τραυλισμός είναι ένα πολυπαραγοντικό φαινόμενο. Οι παράγοντες που συμβάλλουν στην εμφάνιση του είναι γλωσσικοί, κληρονομικοί, νευροφυσιολογικοί, ψυχολογικοί και περιβαλλοντικοί.

Πηγή εικόνας: https://www.voiceculture.co.nz/blog/2017/5/7/three-ways-to-help-your-child-speak-more-clearly-and-be-better-understood
Τα συμπτώματα που παρατηρούνται σε ένα παιδί, έναν έφηβο ή έναν ενήλικα με τραυλισμό είναι:
  • επαναλήψεις αρχικών συλλαβών λέξεων (πο- πο- πο- πολύ, ολόκληρων λέξεων (θέλω, θέλω, θέλω) ή και μικρών φράσεων (κι άλλο κι άλλο κι άλλο χυμό),

  • επιμηκύνσεις φωνημάτων (σσσσυγγνώμη),

  • μπλοκαρίσματα (π...αγωτό), όπου υπάρχει παύση ανάμεσα στο αρχικό φώνημα και στην υπόλοιπη λέξη.

  • Η ένταση και η συχνότητα των συμπτωμάτων διαφέρει από άτομο σε άτομο.

Επίσης, παρατηρούνται δευτερεύουσες συμπεριφορές, όπως κλείσιμο των ματιών, κινήσεις των χεριών, κλείσιμο του στόματος με το χέρι, αποφυγή της βλεμματικής επαφής, παρεμβολές μεταξύ λέξεων (εεεε, μμμ), αντικατάσταση ή αποφυγή λέξεων.


Πηγή εικόνας: https://www.youngisthan.in/love-relationship/things-girls-talk-about/48840

Στην περίπτωση που ένα παιδί ή ένας έφηβος εμφανίζει συμπτώματα, πραγματοποιώ συνάντηση με τους γονείς για τη λήψη του ιστορικού του παιδιού ή του εφήβου και, στη συνέχεια, αξιολόγηση του λόγου και της ομιλίας του παιδιού ή του εφήβου. Ειδικά στα παιδιά προσχολικής ηλικίας, η αξιολόγηση είναι σημαντική, ώστε να γίνει διαφοροδιάγνωση ανάμεσα στον τραυλισμό και στη φυσιολογική δυσχέρεια στη ροή της ομιλίας. Συνεξετάζοντας τις πληροφορίες από το ιστορικό και τα αποτελέσματα της αξιολόγησης, προτείνω την κατάλληλη θεραπευτική προσέγγιση.


Πηγή εικόνας: https://www.robertwaltersgroup.com/news/expert-insight/careers-blog/eight-ways-to-prepare-for-a-legal-job-interview.html

Στην περίπτωση που ένας ενήλικας εμφανίζει συμπτώματα, η λήψη του ιστορικού πραγματοποιείται από τον ίδιο και, στη συνέχεια, γίνεται η αξιολόγηση του λόγου και της ομιλίας του. Με βάση τις πληροφορίες από το ιστορικό και τα αποτελέσματα της αξιολόγησης, προτείνω το κατάλληλο θεραπευτικό πρόγραμμα.

Αιμιλία Καββαδά

Λογοθεραπεύτρια

M.Ed. Στην Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Παραγωγή του /ρ/

Συχνά τα παιδιά αντικαθιστούν στην ομιλία τους το φώνημα - ήχο /ρ/ με το φώνημα - ήχο /λ/. Ορισμένα παιδιά, μάλιστα, δεν μπορούν να διακρίνουν ακουστικά τους δύο ήχους. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η ενίσχυση της ικανότητας ακουστικής διάκρισης των ήχων /ρ/-/λ/, που επιτρέπει στο παιδί να αντιλαμβάνεται τη διαφορετικότητα των φωνημάτων, είναι απαραίτητο στάδιο της λογοθεραπευτικής παρέμβασης που στοχεύει στη σωστή παραγωγή του φωνήματος /ρ/ (Bowen, 2015). Το παραπάνω σκίτσο, αγαπημένο πολλών παιδιών, απεικονίζει τις δυσκολίες των παιδιών, αλλά και φυσικά ,την ελπίδα της θεραπείας!      Αιμιλία Καββαδά  Λογοθεραπεύτρια, M.Ed.                                                                                                                                Bowen, C. (2015). Children's speech sound disorders. (2nd ed.) Chichester: Wiley-Blackwell, Wiley.

Εικόνες δράσης

    Οι εικόνες δράσης είναι ένα σταθμισμένο εργαλείο αξιολόγησης δύο τομέων της γλώσσας: πρώτον, της μορφοσύνταξης, εξετάζοντας τη γραμματική επάρκεια των φράσεων που λέει το παιδί και δεύτερον, της πραγματολογίας, εξετάζοντας την πληροφοριακή επάρκεια, δηλαδή τη χρήση της γλώσσας που κάνει το παιδί ώστε να μεταδώσει πληροφορίες. Η ολιγόλεπτη χορήγησή της δοκιμασίας καθιστά εφικτή την αξιολόγηση σε πληθυσμούς παιδιών με αναπτυξιακά προβλήματα.     Το συγκεκριμένο εργαλείο είναι πολύ σημαντικό διότι η αξιολόγηση της γλωσσικής επάρκειας σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας έχει αδιαμφισβήτητη σημασία για την σχολική τους πρόοδο. Άλλωστε, όπως είναι γνωστό πολλά είδη μαθησιακών δυσκολιών αποδίδονται σήμερα στην ύπαρξη γλωσσικών δυσκολιών.      Συνεπώς, η έγκαιρη ανίχνευση και αξιολόγηση των γλωσσικών προβλημάτων μπορεί να οδηγήσει στην έγκαιρη αντιμετώπισή τους με αποτέλεσμα την αποκατάσταση ή τη μείωση των προβλημάτων αυτών. 

Παραμύθι για τα παιδιά που φορούν γυαλιά

           Τα παραμύθια έχουν πολλαπλά οφέλη για τα παιδιά και μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους γονείς, τους θεραπευτές και τους εκπαιδευτικούς σε πολλές περιπτώσεις. Μία συχνή περίπτωση είναι όταν το παιδί βρίσκει δύσκολο να διαχειριστεί νέες καταστάσεις, όπως το να φορέσει γυαλιά ή να πάει σχολείο. Μπορούμε, τότε, να το προετοιμάσουμε διαβάζοντας του βιβλία που μιλούν για ήρωες (παιδιά ή ζώα) που βιώνουν παρόμοιες καταστάσεις.       Στο παρακάτω βίντεο η συγγραφέας  παιδικής λογοτεχνίας Ιωάννα Κυρίτση-Τζιώτη διαβάζει το παραμύθι της Ένα λιοντάρι με γυαλιά, στο οποίο διηγείται πόσο σημαντικό είναι να φορούν γυαλιά όλοι όσοι τα χρειάζονται και πως όλοι οι υπόλοιποι πρέπει να συμπεριφέρονται σε όσους φορούν γυαλιά. Αιμιλία Καββαδά Λογοθεραπεύτρια M.Ed.