Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πότε οι γονείς πρέπει να απευθυνθούν σε μία λογοθεραπεύτρια; Προειδοποιητικά σημάδια σε κάθε ηλικία


Σε κάθε ηλικία, υπάρχουν αναπτυξιακά ορόσημα της επικοινωνίας και του λόγου που αναμένεται να έχει κατακτήσει ένα παιδί, διαφορετικά είναι σημαντικό να γίνει αξιολόγηση από κάποιον ειδικό. Φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι κάθε παιδί είναι ξεχωριστό και έχει τον δικό του ρυθμό ανάπτυξης.

Υπάρχουν, όμως, προειδοποιητικά σημάδια που σε οποιαδήποτε ηλικία του παιδιού κι αν παρατηρηθούν, οι γονείς πρέπει να απευθυνθούν σε μία λογοθεραπεύτρια. 

Συγκεκριμένα, όταν το παιδί:

  • παρουσιάζει παλινδρόμηση ή απώλεια ικανοτήτων. Για παράδειγμα: σταματάει να λέει λέξεις, τις οποίες έλεγε παλιότερα.
  • δεν ανταποκρίνεται σε ακουστικά ή οπτικά ερεθίσματα. Για παράδειγμα: δεν γυρνάει το κεφάλι, όταν φωνάζετε το όνομά του ή βάζει πολύ δυνατά την τηλεόραση.
  • αλληλεπιδρά λίγο έως καθόλου με ενήλικες ή με άλλα παιδιά.
  •  σας κοιτάει πολύ λίγο στα μάτια ή δεν σας κοιτάει ποτέ.
  •  παρουσιάζει δυσκολία στη ροή της ομιλίας (πα-πα-πα-παππούς, φ-φ-φ-φώτα) για περισσότερο από 6 μήνες.

Σε κάθε ηλικία του παιδιού, οι προβληματισμοί των γονιών για την επικοινωνία και τον λόγο του αποτελούν προειδοποιητικό σημάδι ότι  πρέπει να απευθυνθούν σε μία λογοθεραπεύτρια.

Είναι απαραίτητο σε όλες αυτές τις περιπτώσεις να πραγματοποιηθεί λεπτομερής αξιολόγηση των επικοινωνιακών και γλωσσικών ικανοτήτων του παιδιού, ώστε να ξεκινήσει το παιδί ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης. Όταν τα παιδιά αργούν να ξεκινήσουν λογοθεραπεία ή κάνουν αναποτελεσματικές παρεμβάσεις, χάνουν πολύτιμο αναπτυξιακό χρόνο! 

Πρέπει να θυμόμαστε πάντα ότι η πρώιμη και έγκαιρη αξιολόγηση και εξατομικευμένη παρέμβαση είναι καθοριστικές για την πρόληψη των επικοινωνιακών, γλωσσικών και συναισθηματικών δυσκολιών του παιδιού.

Αιμιλία Καββαδά

Λογοθεραπεύτρια

Μ.Εd. στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Παραγωγή του /ρ/

Συχνά τα παιδιά αντικαθιστούν στην ομιλία τους το φώνημα - ήχο /ρ/ με το φώνημα - ήχο /λ/. Ορισμένα παιδιά, μάλιστα, δεν μπορούν να διακρίνουν ακουστικά τους δύο ήχους. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η ενίσχυση της ικανότητας ακουστικής διάκρισης των ήχων /ρ/-/λ/, που επιτρέπει στο παιδί να αντιλαμβάνεται τη διαφορετικότητα των φωνημάτων, είναι απαραίτητο στάδιο της λογοθεραπευτικής παρέμβασης που στοχεύει στη σωστή παραγωγή του φωνήματος /ρ/ (Bowen, 2015). Το παραπάνω σκίτσο, αγαπημένο πολλών παιδιών, απεικονίζει τις δυσκολίες των παιδιών, αλλά και φυσικά ,την ελπίδα της θεραπείας!      Αιμιλία Καββαδά  Λογοθεραπεύτρια, M.Ed.                                                                                                                                Bowen, C. (2015). Children's speech sound disorders. (2nd ed.) Chichester: Wiley-Blackwell, Wiley.

Εικόνες δράσης

    Οι εικόνες δράσης είναι ένα σταθμισμένο εργαλείο αξιολόγησης δύο τομέων της γλώσσας: πρώτον, της μορφοσύνταξης, εξετάζοντας τη γραμματική επάρκεια των φράσεων που λέει το παιδί και δεύτερον, της πραγματολογίας, εξετάζοντας την πληροφοριακή επάρκεια, δηλαδή τη χρήση της γλώσσας που κάνει το παιδί ώστε να μεταδώσει πληροφορίες. Η ολιγόλεπτη χορήγησή της δοκιμασίας καθιστά εφικτή την αξιολόγηση σε πληθυσμούς παιδιών με αναπτυξιακά προβλήματα.     Το συγκεκριμένο εργαλείο είναι πολύ σημαντικό διότι η αξιολόγηση της γλωσσικής επάρκειας σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας έχει αδιαμφισβήτητη σημασία για την σχολική τους πρόοδο. Άλλωστε, όπως είναι γνωστό πολλά είδη μαθησιακών δυσκολιών αποδίδονται σήμερα στην ύπαρξη γλωσσικών δυσκολιών.      Συνεπώς, η έγκαιρη ανίχνευση και αξιολόγηση των γλωσσικών προβλημάτων μπορεί να οδηγήσει στην έγκαιρη αντιμετώπισή τους με αποτέλεσμα την αποκατάσταση ή τη μείωση των προβλημάτων αυτών. 

Παραμύθι για τα παιδιά που φορούν γυαλιά

           Τα παραμύθια έχουν πολλαπλά οφέλη για τα παιδιά και μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους γονείς, τους θεραπευτές και τους εκπαιδευτικούς σε πολλές περιπτώσεις. Μία συχνή περίπτωση είναι όταν το παιδί βρίσκει δύσκολο να διαχειριστεί νέες καταστάσεις, όπως το να φορέσει γυαλιά ή να πάει σχολείο. Μπορούμε, τότε, να το προετοιμάσουμε διαβάζοντας του βιβλία που μιλούν για ήρωες (παιδιά ή ζώα) που βιώνουν παρόμοιες καταστάσεις.       Στο παρακάτω βίντεο η συγγραφέας  παιδικής λογοτεχνίας Ιωάννα Κυρίτση-Τζιώτη διαβάζει το παραμύθι της Ένα λιοντάρι με γυαλιά, στο οποίο διηγείται πόσο σημαντικό είναι να φορούν γυαλιά όλοι όσοι τα χρειάζονται και πως όλοι οι υπόλοιποι πρέπει να συμπεριφέρονται σε όσους φορούν γυαλιά. Αιμιλία Καββαδά Λογοθεραπεύτρια M.Ed.