Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πότε οι γονείς πρέπει να απευθυνθούν σε μία λογοθεραπεύτρια; Προειδοποιητικά σημάδια σε κάθε ηλικία


Σε κάθε ηλικία, υπάρχουν αναπτυξιακά ορόσημα της επικοινωνίας και του λόγου που αναμένεται να έχει κατακτήσει ένα παιδί, διαφορετικά είναι σημαντικό να γίνει αξιολόγηση από κάποιον ειδικό. Φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι κάθε παιδί είναι ξεχωριστό και έχει τον δικό του ρυθμό ανάπτυξης.

Υπάρχουν, όμως, προειδοποιητικά σημάδια που σε οποιαδήποτε ηλικία του παιδιού κι αν παρατηρηθούν, οι γονείς πρέπει να απευθυνθούν σε μία λογοθεραπεύτρια. 

Συγκεκριμένα, όταν το παιδί:

  • παρουσιάζει παλινδρόμηση ή απώλεια ικανοτήτων. Για παράδειγμα: σταματάει να λέει λέξεις, τις οποίες έλεγε παλιότερα.
  • δεν ανταποκρίνεται σε ακουστικά ή οπτικά ερεθίσματα. Για παράδειγμα: δεν γυρνάει το κεφάλι, όταν φωνάζετε το όνομά του ή βάζει πολύ δυνατά την τηλεόραση.
  • αλληλεπιδρά λίγο έως καθόλου με ενήλικες ή με άλλα παιδιά.
  •  σας κοιτάει πολύ λίγο στα μάτια ή δεν σας κοιτάει ποτέ.
  •  παρουσιάζει δυσκολία στη ροή της ομιλίας (πα-πα-πα-παππούς, φ-φ-φ-φώτα) για περισσότερο από 6 μήνες.

Σε κάθε ηλικία του παιδιού, οι προβληματισμοί των γονιών για την επικοινωνία και τον λόγο του αποτελούν προειδοποιητικό σημάδι ότι  πρέπει να απευθυνθούν σε μία λογοθεραπεύτρια.

Είναι απαραίτητο σε όλες αυτές τις περιπτώσεις να πραγματοποιηθεί λεπτομερής αξιολόγηση των επικοινωνιακών και γλωσσικών ικανοτήτων του παιδιού, ώστε να ξεκινήσει το παιδί ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης. Όταν τα παιδιά αργούν να ξεκινήσουν λογοθεραπεία ή κάνουν αναποτελεσματικές παρεμβάσεις, χάνουν πολύτιμο αναπτυξιακό χρόνο! 

Πρέπει να θυμόμαστε πάντα ότι η πρώιμη και έγκαιρη αξιολόγηση και εξατομικευμένη παρέμβαση είναι καθοριστικές για την πρόληψη των επικοινωνιακών, γλωσσικών και συναισθηματικών δυσκολιών του παιδιού.

Αιμιλία Καββαδά

Λογοθεραπεύτρια

Μ.Εd. στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Εικόνες δράσης

    Οι εικόνες δράσης είναι ένα σταθμισμένο εργαλείο αξιολόγησης δύο τομέων της γλώσσας: πρώτον, της μορφοσύνταξης, εξετάζοντας τη γραμματική επάρκεια των φράσεων που λέει το παιδί και δεύτερον, της πραγματολογίας, εξετάζοντας την πληροφοριακή επάρκεια, δηλαδή τη χρήση της γλώσσας που κάνει το παιδί ώστε να μεταδώσει πληροφορίες. Η ολιγόλεπτη χορήγησή της δοκιμασίας καθιστά εφικτή την αξιολόγηση σε πληθυσμούς παιδιών με αναπτυξιακά προβλήματα.     Το συγκεκριμένο εργαλείο είναι πολύ σημαντικό διότι η αξιολόγηση της γλωσσικής επάρκειας σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας έχει αδιαμφισβήτητη σημασία για την σχολική τους πρόοδο. Άλλωστε, όπως είναι γνωστό πολλά είδη μαθησιακών δυσκολιών αποδίδονται σήμερα στην ύπαρξη γλωσσικών δυσκολιών.      Συνεπώς, η έγκαιρη ανίχνευση και αξιολόγηση των γλωσσικών προβλημάτων μπορεί να οδηγήσει στην έγκαιρη αντιμετώπισή τους με αποτέλεσμα την αποκατάσταση ή τη μείωση των προβλημάτων αυτών....

ΑνΟμιΛο 4 - Τεστ ανίχνευσης διαταραχών λόγου και ομιλίας

Το ΑνΟμιΛο 4 (Ανίχνευση διαταραχών Ομιλίας και Λόγου για παιδιά 4 χρονών) είναι ένα αξιόπιστο εργαλείο, το οποίο επιτρέπει στον ειδικό να πραγματοποιήσει ένα γρήγορο έλεγχο της ομιλίας, του λόγου, της φωνής και της ροής της ομιλίας παιδιών ηλικίας 3;9 έως 4;6 ετών. Μέσω του ΑνΟμιΛο 4, ο ειδικός, λοιπόν, έχει τη δυνατότητα να μάθει αν το παιδί παρουσιάζει δυσκολίες και αν πρέπει να πραγματοποιηθεί πλήρης λογοθεραπευτική αξιολόγηση.  Επίσης, οι γονείς με το ΑνΟμιΛο 4 ενημερώνονται για την ανάπτυξη του λόγου του παιδιού τους και παίρνουν συμβουλές για να λειτουργούν ως απλή και σταθερή βάση ερεθισμάτων στο παιδί τους.

Το γλωσσικό πρόγραμμα ΜΑΚΑΤΟΝ

ζώο             γουρούνι         πρόβατο          αγελάδα           γάτα                                  Εικόνα 1. Νοήματα του προγράμματος ΜΑΚΑΤΟΝ                          H ομιλία χρησιμεύει στο να μεταφέρουμε επικοινωνιακά μηνύματα σε άλλους ανθρώπους: να εκφράσουμε τις ανάγκες και τις επιθυμίες μας μας και να ανταλλάξουμε πληροφορίες. Η ομιλία συνήθως συνοδεύεται από μορφές μη λεκτικής επικοινωνίας όπως χειρονομίες, κινήσεις του σώματος και εκφράσεις του προσώπου. Αναπτυξιακά τα βρέφη, πριν καν πουν τις πρώτες λέξεις τους κατανοούν και εκφράζουν μηνύματα αρχικά με χειρονομίες, χρησιμοποιώντας πολυαισθητηριακές λειτουργίες. Η διαδικασία αυτή εμπλουτίζει το λεξιλόγιό τους και το μετατρέπει σε εκφραστικό.     Το πρόγ...