Σε κάθε ηλικία, υπάρχουν αναπτυξιακά ορόσημα της επικοινωνίας και του λόγου που αναμένεται να έχει κατακτήσει ένα παιδί, διαφορετικά είναι σημαντικό να γίνει αξιολόγηση από κάποιον ειδικό. Φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι κάθε παιδί είναι ξεχωριστό και έχει τον δικό του ρυθμό ανάπτυξης.
Υπάρχουν, όμως, προειδοποιητικά σημάδια που σε οποιαδήποτε ηλικία του παιδιού κι αν παρατηρηθούν, οι γονείς πρέπει να απευθυνθούν σε μία λογοθεραπεύτρια.
Συγκεκριμένα, όταν το παιδί:
- παρουσιάζει παλινδρόμηση ή απώλεια ικανοτήτων. Για παράδειγμα: σταματάει να λέει λέξεις, τις οποίες έλεγε παλιότερα.
- δεν ανταποκρίνεται σε ακουστικά ή οπτικά ερεθίσματα. Για παράδειγμα: δεν γυρνάει το κεφάλι, όταν φωνάζετε το όνομά του ή βάζει πολύ δυνατά την τηλεόραση.
- αλληλεπιδρά λίγο έως καθόλου με ενήλικες ή με άλλα παιδιά.
- σας κοιτάει πολύ λίγο στα μάτια ή δεν σας κοιτάει ποτέ.
- παρουσιάζει δυσκολία στη ροή της ομιλίας (πα-πα-πα-παππούς, φ-φ-φ-φώτα) για περισσότερο από 6 μήνες.
Σε κάθε ηλικία του παιδιού, οι προβληματισμοί των γονιών για την επικοινωνία και τον λόγο του αποτελούν προειδοποιητικό σημάδι ότι πρέπει να απευθυνθούν σε μία λογοθεραπεύτρια.
Είναι απαραίτητο σε όλες αυτές τις περιπτώσεις να πραγματοποιηθεί λεπτομερής αξιολόγηση των επικοινωνιακών και γλωσσικών ικανοτήτων του παιδιού, ώστε να ξεκινήσει το παιδί ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης. Όταν τα παιδιά αργούν να ξεκινήσουν λογοθεραπεία ή κάνουν αναποτελεσματικές παρεμβάσεις, χάνουν πολύτιμο αναπτυξιακό χρόνο!
Πρέπει να θυμόμαστε πάντα ότι η πρώιμη και έγκαιρη αξιολόγηση και εξατομικευμένη παρέμβαση είναι καθοριστικές για την πρόληψη των επικοινωνιακών, γλωσσικών και συναισθηματικών δυσκολιών του παιδιού.
Αιμιλία Καββαδά
Λογοθεραπεύτρια
Μ.Εd. στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου