Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Οι λογοθεραπευτές ως "εκπαιδευτές" των εγκεφαλικών κυττάρων

Η λογοθεραπεία ασχολείται με την επικοινωνία, τον λόγο, προφορικό και γραπτό, την ομιλία, τη σίτιση και την κατάποση. Για να επιτελεστούν αυτές οι πολύπλοκες λειτουργίες συνεργάζονται πολλές περιοχές του εγκεφάλου.   

 Οι λογοθεραπευτικές ασκήσεις λειτουργούν, διότι ενεργοποιούν συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφάλου ή βοηθούν να χρησιμοποιηθούν άλλες περιοχές ενισχύοντας με τον τρόπο αυτό τη διαδικασία της ανάπτυξης-κατάκτησης ή επανακατάκτησης διαφόρων επιμέρους δεξιοτήτων και λειτουργιώνΓια το λόγο αυτό, ο καθηγητής λογοπαθολογίας Jay Rosenbek θεωρεί τον εαυτό του και εμάς τους συναδέλφους του λογοθεραπευτές "εκπαιδευτές" των κυττάρων του νευρικού συστήματος.        

   Σίγουρα, σε περιπτώσεις διαταραχής ή εγκεφαλικών βλαβών τίθεται ένα όριο στις προσδοκίες μας ως θεραπευτές.  Εντούτοις, με προϋπόθεση την κατάλληλη θεραπευτική παρέμβαση, η πλαστικότητα του εγκεφάλου και η δυνατότητα του  για αλλαγή  μας κάνει αισιόδοξους τόσο στα παιδιά όσο και στους ενήλικες.

                                                                                                                              Αιμιλία Καββαδά
Λογοθεραπεύτρια M.Ed.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Παραγωγή του /ρ/

Συχνά τα παιδιά αντικαθιστούν στην ομιλία τους το φώνημα - ήχο /ρ/ με το φώνημα - ήχο /λ/. Ορισμένα παιδιά, μάλιστα, δεν μπορούν να διακρίνουν ακουστικά τους δύο ήχους. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η ενίσχυση της ικανότητας ακουστικής διάκρισης των ήχων /ρ/-/λ/, που επιτρέπει στο παιδί να αντιλαμβάνεται τη διαφορετικότητα των φωνημάτων, είναι απαραίτητο στάδιο της λογοθεραπευτικής παρέμβασης που στοχεύει στη σωστή παραγωγή του φωνήματος /ρ/ (Bowen, 2015). Το παραπάνω σκίτσο, αγαπημένο πολλών παιδιών, απεικονίζει τις δυσκολίες των παιδιών, αλλά και φυσικά ,την ελπίδα της θεραπείας!      Αιμιλία Καββαδά  Λογοθεραπεύτρια, M.Ed.                                                                                                                                Bowen, C. (2015). Children's speech sound disorders. (2nd ed.) Chichester: Wiley-Blackwell, Wiley.

Εικόνες δράσης

    Οι εικόνες δράσης είναι ένα σταθμισμένο εργαλείο αξιολόγησης δύο τομέων της γλώσσας: πρώτον, της μορφοσύνταξης, εξετάζοντας τη γραμματική επάρκεια των φράσεων που λέει το παιδί και δεύτερον, της πραγματολογίας, εξετάζοντας την πληροφοριακή επάρκεια, δηλαδή τη χρήση της γλώσσας που κάνει το παιδί ώστε να μεταδώσει πληροφορίες. Η ολιγόλεπτη χορήγησή της δοκιμασίας καθιστά εφικτή την αξιολόγηση σε πληθυσμούς παιδιών με αναπτυξιακά προβλήματα.     Το συγκεκριμένο εργαλείο είναι πολύ σημαντικό διότι η αξιολόγηση της γλωσσικής επάρκειας σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας έχει αδιαμφισβήτητη σημασία για την σχολική τους πρόοδο. Άλλωστε, όπως είναι γνωστό πολλά είδη μαθησιακών δυσκολιών αποδίδονται σήμερα στην ύπαρξη γλωσσικών δυσκολιών.      Συνεπώς, η έγκαιρη ανίχνευση και αξιολόγηση των γλωσσικών προβλημάτων μπορεί να οδηγήσει στην έγκαιρη αντιμετώπισή τους με αποτέλεσμα την αποκατάσταση ή τη μείωση των προβλημάτων αυτών. 

Παραμύθι για τα παιδιά που φορούν γυαλιά

           Τα παραμύθια έχουν πολλαπλά οφέλη για τα παιδιά και μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους γονείς, τους θεραπευτές και τους εκπαιδευτικούς σε πολλές περιπτώσεις. Μία συχνή περίπτωση είναι όταν το παιδί βρίσκει δύσκολο να διαχειριστεί νέες καταστάσεις, όπως το να φορέσει γυαλιά ή να πάει σχολείο. Μπορούμε, τότε, να το προετοιμάσουμε διαβάζοντας του βιβλία που μιλούν για ήρωες (παιδιά ή ζώα) που βιώνουν παρόμοιες καταστάσεις.       Στο παρακάτω βίντεο η συγγραφέας  παιδικής λογοτεχνίας Ιωάννα Κυρίτση-Τζιώτη διαβάζει το παραμύθι της Ένα λιοντάρι με γυαλιά, στο οποίο διηγείται πόσο σημαντικό είναι να φορούν γυαλιά όλοι όσοι τα χρειάζονται και πως όλοι οι υπόλοιποι πρέπει να συμπεριφέρονται σε όσους φορούν γυαλιά. Αιμιλία Καββαδά Λογοθεραπεύτρια M.Ed.