Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η σωματική άσκηση ενισχύει τη λειτουργία του εγκεφάλου

       O Αμερικανικός Ιατρικός σύλλογος έχει υιοθετήσει ένα σύνθημα:

                                            H σωματική άσκηση είναι φάρμακο.


   Σύμφωνα με έρευνες των πανεπιστημίων Illinois, Harvard και British Columbia, η συστηματική σωματική άσκηση βελτιώνει τη μνήμη και τις γνωστικές ικανότητες και αυξάνει την ικανότητα μάθησης. Επιπρόσθετα, η άσκηση μειώνει το άγχος και βελτιώνει τη διάθεση και τον ύπνο, και έμμεσα τις γνωστικές λειτουργίες καθώς προβλήματα σε αυτούς τους τομείς συχνά προκαλούν ή συντελούν σε γνωστικές δυσκολίες. 


   Πρόσφατα παρακολούθησα ένα σεμινάριο σχετικά με τη λογοθεραπευτική παρέμβαση σε ασθενείς με εγκεφαλικά επεισόδια, νευροεκφυλιστικές ασθένειες και άλλες εγκεφαλικές βλάβες. Ο εισηγητής και λογοπαθολόγος Jay Rosenbek, επίτιμος καθηγητής του πανεπιστημίου της Florida με 45ετή εμπειρία στη λογοθεραπεία επεσήμανε τα τεράστια οφέλη της σωματικής άσκησης για τις εγκεφαλικές λειτουργίες στους ασθενείς αυτούς, δεδομένου ότι η φυσική τους κατάσταση τους επιτρέπει την άσκηση. 

Με ποιον τρόπο η σωματική άσκηση επιδρά στον εγκέφαλο;

         
      Η σωματική άσκηση αυξάνει τις συνάψεις στον ανθρώπινο εγκέφαλο και ενισχύει την πλαστικότητα του εγκεφάλου, δηλαδή τη δυνατότητά του να προσαρμόζεται και να αλλάζει. Τα σύγχρονα ερευνητικά δεδομένα υποστηρίζουν ακόμη και τη νευρογένεση-γένεση νέων εγκεφαλικών κυττάρων. 
    Επίσης, η άσκηση μπορεί ως ένα βαθμό να προστατεύσει τις εγκεφαλικές λειτουργίες από τις διαδικασίες εκφύλισης λόγω ηλικίας ή ασθένειας. Οι διεθνείς επιστημονικές έρευνες δείχνουν ότι με τη συστηματική σωματική άσκηση βελτιώνεται η πρόγνωση  ακόμη και σε νευροεκφυλιστικές ασθένειες. 

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Παραγωγή του /ρ/

Συχνά τα παιδιά αντικαθιστούν στην ομιλία τους το φώνημα - ήχο /ρ/ με το φώνημα - ήχο /λ/. Ορισμένα παιδιά, μάλιστα, δεν μπορούν να διακρίνουν ακουστικά τους δύο ήχους. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η ενίσχυση της ικανότητας ακουστικής διάκρισης των ήχων /ρ/-/λ/, που επιτρέπει στο παιδί να αντιλαμβάνεται τη διαφορετικότητα των φωνημάτων, είναι απαραίτητο στάδιο της λογοθεραπευτικής παρέμβασης που στοχεύει στη σωστή παραγωγή του φωνήματος /ρ/ (Bowen, 2015). Το παραπάνω σκίτσο, αγαπημένο πολλών παιδιών, απεικονίζει τις δυσκολίες των παιδιών, αλλά και φυσικά ,την ελπίδα της θεραπείας!      Αιμιλία Καββαδά  Λογοθεραπεύτρια, M.Ed.                                                                                                                                Bowen, C. (2015). Children's speech sound disorders. (2nd ed.) Chichester: Wiley-Blackwell, Wiley.

Εικόνες δράσης

    Οι εικόνες δράσης είναι ένα σταθμισμένο εργαλείο αξιολόγησης δύο τομέων της γλώσσας: πρώτον, της μορφοσύνταξης, εξετάζοντας τη γραμματική επάρκεια των φράσεων που λέει το παιδί και δεύτερον, της πραγματολογίας, εξετάζοντας την πληροφοριακή επάρκεια, δηλαδή τη χρήση της γλώσσας που κάνει το παιδί ώστε να μεταδώσει πληροφορίες. Η ολιγόλεπτη χορήγησή της δοκιμασίας καθιστά εφικτή την αξιολόγηση σε πληθυσμούς παιδιών με αναπτυξιακά προβλήματα.     Το συγκεκριμένο εργαλείο είναι πολύ σημαντικό διότι η αξιολόγηση της γλωσσικής επάρκειας σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας έχει αδιαμφισβήτητη σημασία για την σχολική τους πρόοδο. Άλλωστε, όπως είναι γνωστό πολλά είδη μαθησιακών δυσκολιών αποδίδονται σήμερα στην ύπαρξη γλωσσικών δυσκολιών.      Συνεπώς, η έγκαιρη ανίχνευση και αξιολόγηση των γλωσσικών προβλημάτων μπορεί να οδηγήσει στην έγκαιρη αντιμετώπισή τους με αποτέλεσμα την αποκατάσταση ή τη μείωση των προβλημάτων αυτών. 

Παραμύθι για τα παιδιά που φορούν γυαλιά

           Τα παραμύθια έχουν πολλαπλά οφέλη για τα παιδιά και μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους γονείς, τους θεραπευτές και τους εκπαιδευτικούς σε πολλές περιπτώσεις. Μία συχνή περίπτωση είναι όταν το παιδί βρίσκει δύσκολο να διαχειριστεί νέες καταστάσεις, όπως το να φορέσει γυαλιά ή να πάει σχολείο. Μπορούμε, τότε, να το προετοιμάσουμε διαβάζοντας του βιβλία που μιλούν για ήρωες (παιδιά ή ζώα) που βιώνουν παρόμοιες καταστάσεις.       Στο παρακάτω βίντεο η συγγραφέας  παιδικής λογοτεχνίας Ιωάννα Κυρίτση-Τζιώτη διαβάζει το παραμύθι της Ένα λιοντάρι με γυαλιά, στο οποίο διηγείται πόσο σημαντικό είναι να φορούν γυαλιά όλοι όσοι τα χρειάζονται και πως όλοι οι υπόλοιποι πρέπει να συμπεριφέρονται σε όσους φορούν γυαλιά. Αιμιλία Καββαδά Λογοθεραπεύτρια M.Ed.