Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Λογοθεραπεία σε παιδιά 2 ετών- είναι πολύ νωρίς;

    Ως λογοθεραπεύτρια, αξιολογώ φυσικά την κατανόηση και την έκφραση του λόγου ενός παιδιού. Πρώτα από όλα, όμως, αξιολογώ τις επικοινωνιακές δεξιότητες του. Κάποιες από τις  δεξιότητες αυτές είναι η βλεμματική επαφή, η κοινή εστίαση της προσοχής με τον συνομιλητή και η κοινωνική αλληλεπίδραση.

    Ένα παιδί 2 ετών, παράλληλα με τις δυσκολίες στη γλωσσική έκφραση και στη γλωσσική κατανόηση, μπορεί να παρουσιάζει ελλείμματα στις επικοινωνιακές ικανότητες. Για παράδειγμα, μπορεί:

  • να μην παρουσιάζει κανένα ενδιαφέρον για επικοινωνία, 
  • να μην αλληλεπιδρά με τους γονείς του,
  • να μην μοιράζεται την προσοχή του με τους άλλους,
  • να μην συμμετέχει σε κοινή δραστηριότητα με τους γονείς του,
  • να κατευθύνει τον γονέα από το χέρι  προς το σημείο ή το αντικείμενο που θέλει, χωρίς, όμως, να τον κοιτάει.

    Στην περίπτωση αυτή, πρέπει να γίνει παιδοψυχιατρική εκτίμηση, ώστε να διευκρινιστούν τα αίτια αυτών των ελλειμμάτων.

    Μετά την παιδοψυχιατρική εκτίμηση, είναι απαραίτητο το παιδί να ξεκινήσει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα λογοθεραπευτικής παρέμβασης, στο οποίο στόχους θα αποτελούν η ενίσχυση αυτών των δεξιοτήτων, καθώς και η ενίσχυση της γλωσσικής κατανόησης και της γλωσσικής έκφρασης. Στο πρόγραμμα αυτό, συνήθως συμμετέχει και ένας από τους δύο γονείς. 

    Η πρώιμη παρέμβαση που περιλαμβάνει την ενίσχυση των δεξιοτήτων αυτών είναι θεμελιώδης για την ανάπτυξη της επικοινωνίας, του λόγου και της ομιλίας ενός παιδιού.

Αιμιλία Καββαδά

Λογοθεραπεύτρια

M.Ed. Στην Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Παραγωγή του /ρ/

Συχνά τα παιδιά αντικαθιστούν στην ομιλία τους το φώνημα - ήχο /ρ/ με το φώνημα - ήχο /λ/. Ορισμένα παιδιά, μάλιστα, δεν μπορούν να διακρίνουν ακουστικά τους δύο ήχους. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η ενίσχυση της ικανότητας ακουστικής διάκρισης των ήχων /ρ/-/λ/, που επιτρέπει στο παιδί να αντιλαμβάνεται τη διαφορετικότητα των φωνημάτων, είναι απαραίτητο στάδιο της λογοθεραπευτικής παρέμβασης που στοχεύει στη σωστή παραγωγή του φωνήματος /ρ/ (Bowen, 2015). Το παραπάνω σκίτσο, αγαπημένο πολλών παιδιών, απεικονίζει τις δυσκολίες των παιδιών, αλλά και φυσικά ,την ελπίδα της θεραπείας!      Αιμιλία Καββαδά  Λογοθεραπεύτρια, M.Ed.                                                                                                                                Bowen, C. (2015). Children's speech sound disorders. (2nd ed.) Chichester: Wiley-Blackwell, Wiley.

Εικόνες δράσης

    Οι εικόνες δράσης είναι ένα σταθμισμένο εργαλείο αξιολόγησης δύο τομέων της γλώσσας: πρώτον, της μορφοσύνταξης, εξετάζοντας τη γραμματική επάρκεια των φράσεων που λέει το παιδί και δεύτερον, της πραγματολογίας, εξετάζοντας την πληροφοριακή επάρκεια, δηλαδή τη χρήση της γλώσσας που κάνει το παιδί ώστε να μεταδώσει πληροφορίες. Η ολιγόλεπτη χορήγησή της δοκιμασίας καθιστά εφικτή την αξιολόγηση σε πληθυσμούς παιδιών με αναπτυξιακά προβλήματα.     Το συγκεκριμένο εργαλείο είναι πολύ σημαντικό διότι η αξιολόγηση της γλωσσικής επάρκειας σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας έχει αδιαμφισβήτητη σημασία για την σχολική τους πρόοδο. Άλλωστε, όπως είναι γνωστό πολλά είδη μαθησιακών δυσκολιών αποδίδονται σήμερα στην ύπαρξη γλωσσικών δυσκολιών.      Συνεπώς, η έγκαιρη ανίχνευση και αξιολόγηση των γλωσσικών προβλημάτων μπορεί να οδηγήσει στην έγκαιρη αντιμετώπισή τους με αποτέλεσμα την αποκατάσταση ή τη μείωση των προβλημάτων αυτών. 

Το γλωσσικό πρόγραμμα ΜΑΚΑΤΟΝ

ζώο             γουρούνι         πρόβατο          αγελάδα           γάτα                                  Εικόνα 1. Νοήματα του προγράμματος ΜΑΚΑΤΟΝ                          H ομιλία χρησιμεύει στο να μεταφέρουμε επικοινωνιακά μηνύματα σε άλλους ανθρώπους: να εκφράσουμε τις ανάγκες και τις επιθυμίες μας μας και να ανταλλάξουμε πληροφορίες. Η ομιλία συνήθως συνοδεύεται από μορφές μη λεκτικής επικοινωνίας όπως χειρονομίες, κινήσεις του σώματος και εκφράσεις του προσώπου. Αναπτυξιακά τα βρέφη, πριν καν πουν τις πρώτες λέξεις τους κατανοούν και εκφράζουν μηνύματα αρχικά με χειρονομίες, χρησιμοποιώντας πολυαισθητηριακές λειτουργίες. Η διαδικασία αυτή εμπλουτίζει το λεξιλόγιό τους και το μετατρέπει σε εκφραστικό.     Το πρόγραμμα ΜΑΚΑΤΟΝ στο οποίο έχω εκπαιδευτεί  είναι ένα επικοινωνιακό - γλωσσικό πρόγραμμα που είναι εξαιρετικά ευέλικτο απευθύνεται σε άτομα που εμφανίζουν ένα ευρύ φάσμα αναπτυξιακών δυσκολιών (για παράδειγμα γλωσσική καθυστέρηση, γλωσσική διαταραχή, διαταρα