Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Οι αιτίες διαταραχών επικοινωνίας και λόγου

αιτίες, προβλήματα ομιλίας
Αιτίες διαταραχών επικοινωνίας και λόγου

Οι διαταραχές του προφορικού και του γραπτού λόγου μπορεί να είναι πρωτογενείς, όπως στην αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή ή να προκύπτουν δευτερογενώς από ακουστικό έλλειμμα, νευρολογική διαταραχή, νοητική υστέρηση ή άλλα αίτια, όπως φαίνεται στον παραπάνω πίνακα (Norbury, Tomblin, & Bishop, 2013). 
Σε κάθε περίπτωση, είναι απαραίτητη η λεπτομερής αξιολόγηση της επικοινωνίας και του λόγου ενός παιδιού από τη λογοθεραπεύτρια. Με βάση τα αποτελέσματα της αξιολόγησης, πραγματοποιείται ο σχεδιασμός ενός εξατομικευμένου λογοθεραπευτικού προγράμματος βασισμένου στις ανάγκες, τις δυσκολίες και τις δυνατότητες κάθε παιδιού. Επιπρόσθετα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης και τα στοιχεία που έχει συλλέξει κατά τη λήψη του ιστορικού από τους γονείς,  η λογοθεραπεύτρια κρίνει αν πρέπει να παραπέμψει  το παιδί σε κάποιον άλλον ειδικό για περαιτέρω εκτίμηση, για παράδειγμα σε έναν ωτορινολαρυγγολόγο ή σε έναν παιδοψυχολόγο (McCauley, 2008∙ Plaza, 2004).  

Αιμιλία Καββαδά
Λογοθεραπεύτρια M.Ed.

Βιβλιογραφία

Aimard, P. (1990). Οι Διαταραχές του λόγου στο παιδί. (μτφ. Ρ. Ράλλης). Αθήνα: Χατζηνικολής.
Baird, G. (2013). Θέματα αξιολόγησης σχετικά με την αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή. Στο: Μ.Α. Ράλλη, & Ο. Παληκαρά (Επιμ.), Κατανοώντας τις Αναπτυξιακές Γλωσσικές Διαταραχές (σελ. 41-85). Αθήνα: Gutenberg.
LaPointe, L. L., Murdoch, B.E., and Stierwalt, J.A.G. (2010). Brain-based Communication Disorders: Essentials. San Diego: Plural Publishing. 
McCauley, R. J. (2008). Assessment of language disorders in children. New York: Psychology Press.
Norbury, F. C., Tomblin, J. B. & Bishop, V. M. D. (2013). Κατανοώντας τις Αναπτυξιακές Γλωσσικές Διαταραχές. (Επιμ.: Ράλλη, Μ.Α. & Παληκαρά, Ο.). Αθήνα: Gutenberg. 
Plaza, M. (2004). Les troubles du langage de l'enfant. Hypothèses étiologiques spécifiques, perspective integrative. Neuropsychiatrie de l’enfance et de l’adolescence, 52(7), 460–466.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Παραγωγή του /ρ/

Συχνά τα παιδιά αντικαθιστούν στην ομιλία τους το φώνημα - ήχο /ρ/ με το φώνημα - ήχο /λ/. Ορισμένα παιδιά, μάλιστα, δεν μπορούν να διακρίνουν ακουστικά τους δύο ήχους. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η ενίσχυση της ικανότητας ακουστικής διάκρισης των ήχων /ρ/-/λ/, που επιτρέπει στο παιδί να αντιλαμβάνεται τη διαφορετικότητα των φωνημάτων, είναι απαραίτητο στάδιο της λογοθεραπευτικής παρέμβασης που στοχεύει στη σωστή παραγωγή του φωνήματος /ρ/ (Bowen, 2015). Το παραπάνω σκίτσο, αγαπημένο πολλών παιδιών, απεικονίζει τις δυσκολίες των παιδιών, αλλά και φυσικά ,την ελπίδα της θεραπείας!      Αιμιλία Καββαδά  Λογοθεραπεύτρια, M.Ed.                                                                                                                                Bowen, C. (2015). Children's speech sound disorders. (2nd ed.) Chichester: Wiley-Blackwell, Wiley.

Παραμύθι για τα παιδιά που φορούν γυαλιά

           Τα παραμύθια έχουν πολλαπλά οφέλη για τα παιδιά και μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους γονείς, τους θεραπευτές και τους εκπαιδευτικούς σε πολλές περιπτώσεις. Μία συχνή περίπτωση είναι όταν το παιδί βρίσκει δύσκολο να διαχειριστεί νέες καταστάσεις, όπως το να φορέσει γυαλιά ή να πάει σχολείο. Μπορούμε, τότε, να το προετοιμάσουμε διαβάζοντας του βιβλία που μιλούν για ήρωες (παιδιά ή ζώα) που βιώνουν παρόμοιες καταστάσεις.       Στο παρακάτω βίντεο η συγγραφέας  παιδικής λογοτεχνίας Ιωάννα Κυρίτση-Τζιώτη διαβάζει το παραμύθι της Ένα λιοντάρι με γυαλιά, στο οποίο διηγείται πόσο σημαντικό είναι να φορούν γυαλιά όλοι όσοι τα χρειάζονται και πως όλοι οι υπόλοιποι πρέπει να συμπεριφέρονται σε όσους φορούν γυαλιά. Αιμιλία Καββαδά Λογοθεραπεύτρια M.Ed.  

Εικόνες δράσης

    Οι εικόνες δράσης είναι ένα σταθμισμένο εργαλείο αξιολόγησης δύο τομέων της γλώσσας: πρώτον, της μορφοσύνταξης, εξετάζοντας τη γραμματική επάρκεια των φράσεων που λέει το παιδί και δεύτερον, της πραγματολογίας, εξετάζοντας την πληροφοριακή επάρκεια, δηλαδή τη χρήση της γλώσσας που κάνει το παιδί ώστε να μεταδώσει πληροφορίες. Η ολιγόλεπτη χορήγησή της δοκιμασίας καθιστά εφικτή την αξιολόγηση σε πληθυσμούς παιδιών με αναπτυξιακά προβλήματα.     Το συγκεκριμένο εργαλείο είναι πολύ σημαντικό διότι η αξιολόγηση της γλωσσικής επάρκειας σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας έχει αδιαμφισβήτητη σημασία για την σχολική τους πρόοδο. Άλλωστε, όπως είναι γνωστό πολλά είδη μαθησιακών δυσκολιών αποδίδονται σήμερα στην ύπαρξη γλωσσικών δυσκολιών.      Συνεπώς, η έγκαιρη ανίχνευση και αξιολόγηση των γλωσσικών προβλημάτων μπορεί να οδηγήσει στην έγκαιρη αντιμετώπισή τους με αποτέλεσμα την αποκατάσταση ή τη μείωση των προβλημάτων αυτών.