Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Aναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή

 γλωσσική καθυστέρηση

Τι είναι η αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή;

  Η αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή ή ειδική γλωσσική διαταραχή είναι μία διαταραχή που συναντάται σε παιδιά που παρουσιάζουν καθυστερημένη γλωσσική ανάπτυξη, χωρίς, όμως, να υπάρχουν άλλες αιτίες, όπως ο αυτισμός, η κώφωση ή η νοητική υστέρηση. 
   Τα παιδιά με αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή δεν αποτελούν μία ομοιογενή ομάδα και παρουσιάζουν ποικιλία δυσκολιών. Δεν εμφανίζουν όλα τα παιδιά τις ίδιες δυσκολίες και στον ίδιο βαθμό. Μπορεί να εμφανίζουν δυσκολίες στην έκφραση ή και στην κατανόηση. Μπορεί να εμφανίζουν δυσκολίες στη φωνολογία, στη σημασιολογία, στη μορφολογία, στη σύνταξη ή/και στην πραγματολογία. 
   Όσον αφορά τη φωνολογία, ένα παιδί με αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή μπορεί να παρουσιάζει φωνολογική διαταραχή ή φωνολογική καθυστέρηση, δηλαδή να μην μιλάει καθαρά, και δυσκολίες στη φωνολογική επεξεργασία, οι οποίες οδηγούν σε δυσκολίες στην ανάγνωση και τη γραφή.
   Σχετικά με τη σημασιολογία, ένα παιδί με αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή μπορεί να έχει φτωχό λεξιλόγιο, να δυσκολεύεται να βρει τη σωστή λέξη, να χρησιμοποιεί περιφράσεις, να δυσκολεύεται στην κατανόηση εννοιών και στην κατάκτηση νέων εννοιών.  
     Αναφορικά με τη μορφολογία και τη σύνταξη, ένα παιδί με αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή μπορεί να εμφανίζει φτωχή δομή προτάσεων, όπου απουσιάζουν τα άρθρα και οι αντωνυμίες, δυσκολία στη σωστή χρήση των χρόνων, δυσκολία στη συμφωνία προσώπου-ρήματος και δυσκολία στην κατανόηση της μέσης και της παθητικής φωνής. 
    Όσον αφορά το πραγματολογικό επίπεδο, ένα παιδί με αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή μπορεί να μη χρησιμοποιεί δομές ευγένειας και να μην κατανοεί τα έμμεσα/κρυφά νοήματα μίας πρότασης, μίας συζήτησης ή ενός κειμένου.
    Όλες αυτές οι δυσκολίες επηρεάζουν την κατανόηση και την παραγωγή του προφορικού και του γραπτού λόγου και μειώνουν τη σχολική τους επίδοση. Συνήθως δυσκολεύονται να μάθουν να διαβάζουν και να γράφουν. Ακόμη κι όταν η ανάγνωση τους είναι καλή έχουν δυσκολία στην κατανόηση του κειμένου. Η αφήγηση τους είναι λιτή και το λεξιλόγιο τους περιορισμένο. Τα γραπτά τους κείμενα περιέχουν μικρές προτάσεις με πολύ απλή συντακτική δομή και συχνά συντακτικά και ορθογραφικά λάθη.
   Σε κάποια παιδιά, η αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή μπορεί να συνυπάρχει με άλλες διαταραχές. Για παράδειγμα, ένα παιδί με αυτισμό μπορεί να έχει και αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή καθιστώντας μεγαλύτερες τις δυσκολίες του.




Αιμιλία Καββαδά
Λογοθεραπεύτρια
Μ.Εd. στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΑνΟμιΛο 4 - Τεστ ανίχνευσης διαταραχών λόγου και ομιλίας

Το ΑνΟμιΛο 4 (Ανίχνευση διαταραχών Ομιλίας και Λόγου για παιδιά 4 χρονών) είναι ένα αξιόπιστο εργαλείο, το οποίο επιτρέπει στον ειδικό να πραγματοποιήσει ένα γρήγορο έλεγχο της ομιλίας, του λόγου, της φωνής και της ροής της ομιλίας παιδιών ηλικίας 3;9 έως 4;6 ετών. Μέσω του ΑνΟμιΛο 4, ο ειδικός, λοιπόν, έχει τη δυνατότητα να μάθει αν το παιδί παρουσιάζει δυσκολίες και αν πρέπει να πραγματοποιηθεί πλήρης λογοθεραπευτική αξιολόγηση.  Επίσης, οι γονείς με το ΑνΟμιΛο 4 ενημερώνονται για την ανάπτυξη του λόγου του παιδιού τους και παίρνουν συμβουλές για να λειτουργούν ως απλή και σταθερή βάση ερεθισμάτων στο παιδί τους.

Εικόνες δράσης

    Οι εικόνες δράσης είναι ένα σταθμισμένο εργαλείο αξιολόγησης δύο τομέων της γλώσσας: πρώτον, της μορφοσύνταξης, εξετάζοντας τη γραμματική επάρκεια των φράσεων που λέει το παιδί και δεύτερον, της πραγματολογίας, εξετάζοντας την πληροφοριακή επάρκεια, δηλαδή τη χρήση της γλώσσας που κάνει το παιδί ώστε να μεταδώσει πληροφορίες. Η ολιγόλεπτη χορήγησή της δοκιμασίας καθιστά εφικτή την αξιολόγηση σε πληθυσμούς παιδιών με αναπτυξιακά προβλήματα.     Το συγκεκριμένο εργαλείο είναι πολύ σημαντικό διότι η αξιολόγηση της γλωσσικής επάρκειας σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας έχει αδιαμφισβήτητη σημασία για την σχολική τους πρόοδο. Άλλωστε, όπως είναι γνωστό πολλά είδη μαθησιακών δυσκολιών αποδίδονται σήμερα στην ύπαρξη γλωσσικών δυσκολιών.      Συνεπώς, η έγκαιρη ανίχνευση και αξιολόγηση των γλωσσικών προβλημάτων μπορεί να οδηγήσει στην έγκαιρη αντιμετώπισή τους με αποτέλεσμα την αποκατάσταση ή τη μείωση των προβλημάτων αυτών....

Το γλωσσικό πρόγραμμα ΜΑΚΑΤΟΝ

ζώο             γουρούνι         πρόβατο          αγελάδα           γάτα                                  Εικόνα 1. Νοήματα του προγράμματος ΜΑΚΑΤΟΝ                          H ομιλία χρησιμεύει στο να μεταφέρουμε επικοινωνιακά μηνύματα σε άλλους ανθρώπους: να εκφράσουμε τις ανάγκες και τις επιθυμίες μας μας και να ανταλλάξουμε πληροφορίες. Η ομιλία συνήθως συνοδεύεται από μορφές μη λεκτικής επικοινωνίας όπως χειρονομίες, κινήσεις του σώματος και εκφράσεις του προσώπου. Αναπτυξιακά τα βρέφη, πριν καν πουν τις πρώτες λέξεις τους κατανοούν και εκφράζουν μηνύματα αρχικά με χειρονομίες, χρησιμοποιώντας πολυαισθητηριακές λειτουργίες. Η διαδικασία αυτή εμπλουτίζει το λεξιλόγιό τους και το μετατρέπει σε εκφραστικό.     Το πρόγ...