Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Διαδικτυακές συνεδρίες λογοθεραπείας

    Οι διαδικτυακές συνεδρίες λογοθεραπείας μου δίνουν τη δυνατότητα ως λογοθεραπεύτρια να πραγματοποιήσω  τις συνεδρίες μου με τον ενήλικα ή με το παιδί μέσα από τον υπολογιστή, ενώ βρισκόμαστε σε διαφορετικό μέρος. Οι διαδικτυακές συνεδρίες παρέχουν ευελιξία και εξοικονόμηση χρόνου και αποτελούν μία προτεινόμενη λύση στην περίπτωση που οι θεραπευόμενοι (ενήλικες ή παιδιά) ζουν μακριά από το γραφείο μου.

    Σύμφωνα με πολλές έρευνες που έχουν διεξαχθεί, η ποιότητα των διαδικτυακών λογοθεραπευτικών συνεδριών δεν διαφοροποιείται και οι υπηρεσίες είναι οι ίδιες με εκείνες που θα παρέχονταν αν ο λογοθεραπευτής και ο θεραπευόμενος βρίσκονταν στο ίδιο δωμάτιο. Είναι σημαντικό να αναφέρω ότι οι διαδικτυακές πλατφόρμες και εφαρμογές επικοινωνίας προσφέρουν επιπροσθέτως των βιντεοκλήσεων πολλές δυνατότητες που εμπλουτίζουν σημαντικά τη διαδικτυακή συνεδρία και την κάνουν να προσομοιάζει τη διά ζώσης συνεδρία. 

    Οι διαδικτυακές συνεδρίες λογοθεραπείας με ενήλικες είναι εφικτές αν υπάρχει εξοικείωση του ενήλικα με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή και ανάλογα με τις δυσκολίες που παρουσιάζει στην επικοινωνία, στον προφορικό ή/και στον γραπτό λόγο.

    Το αν θα ξεκινήσω διαδικτυακές συνεδρίες λογοθεραπείες με ένα παιδί, εξαρτάται από την ηλικία του, από την εξοικείωση του με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή και από τις δυσκολίες που παρουσιάζει στην επικοινωνία, στον προφορικό ή/και στον γραπτό λόγο. Πριν την έναρξη των διαδικτυακών συνεδριών, εγώ μαζί με τους γονείς και το παιδί θέτουμε κανόνες που πρέπει να τηρούνται, ώστε να διεξάγονται σωστά οι συνεδρίες.

    Σύμφωνα με την προσωπική μου εμπειρία, κυρίως μετά την πρώτη καραντίνα εξαιτίας του COVID-19, η ποιότητα και η αποτελεσματικότητα των διαδικτυακών συνεδριών λογοθεραπείας είναι αναμφισβήτητη, αλλά προϋποθέτει την κατάλληλη εκπαίδευση του θεραπευτή και την απαραίτητη προσαρμογή του λογοθεραπευτικού υλικού.

Αιμιλία Καββαδά

Λογοθεραπεύτρια

M.Ed. Στην Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Παραγωγή του /ρ/

Συχνά τα παιδιά αντικαθιστούν στην ομιλία τους το φώνημα - ήχο /ρ/ με το φώνημα - ήχο /λ/. Ορισμένα παιδιά, μάλιστα, δεν μπορούν να διακρίνουν ακουστικά τους δύο ήχους. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η ενίσχυση της ικανότητας ακουστικής διάκρισης των ήχων /ρ/-/λ/, που επιτρέπει στο παιδί να αντιλαμβάνεται τη διαφορετικότητα των φωνημάτων, είναι απαραίτητο στάδιο της λογοθεραπευτικής παρέμβασης που στοχεύει στη σωστή παραγωγή του φωνήματος /ρ/ (Bowen, 2015). Το παραπάνω σκίτσο, αγαπημένο πολλών παιδιών, απεικονίζει τις δυσκολίες των παιδιών, αλλά και φυσικά ,την ελπίδα της θεραπείας!      Αιμιλία Καββαδά  Λογοθεραπεύτρια, M.Ed.                                                                                                                                Bowen, C. (2015). Children's speech sound disorders. (2nd ed.) Chichester: Wiley-Blackwell, Wiley.

Εικόνες δράσης

    Οι εικόνες δράσης είναι ένα σταθμισμένο εργαλείο αξιολόγησης δύο τομέων της γλώσσας: πρώτον, της μορφοσύνταξης, εξετάζοντας τη γραμματική επάρκεια των φράσεων που λέει το παιδί και δεύτερον, της πραγματολογίας, εξετάζοντας την πληροφοριακή επάρκεια, δηλαδή τη χρήση της γλώσσας που κάνει το παιδί ώστε να μεταδώσει πληροφορίες. Η ολιγόλεπτη χορήγησή της δοκιμασίας καθιστά εφικτή την αξιολόγηση σε πληθυσμούς παιδιών με αναπτυξιακά προβλήματα.     Το συγκεκριμένο εργαλείο είναι πολύ σημαντικό διότι η αξιολόγηση της γλωσσικής επάρκειας σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας έχει αδιαμφισβήτητη σημασία για την σχολική τους πρόοδο. Άλλωστε, όπως είναι γνωστό πολλά είδη μαθησιακών δυσκολιών αποδίδονται σήμερα στην ύπαρξη γλωσσικών δυσκολιών.      Συνεπώς, η έγκαιρη ανίχνευση και αξιολόγηση των γλωσσικών προβλημάτων μπορεί να οδηγήσει στην έγκαιρη αντιμετώπισή τους με αποτέλεσμα την αποκατάσταση ή τη μείωση των προβλημάτων αυτών. 

Παραμύθι για τα παιδιά που φορούν γυαλιά

           Τα παραμύθια έχουν πολλαπλά οφέλη για τα παιδιά και μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους γονείς, τους θεραπευτές και τους εκπαιδευτικούς σε πολλές περιπτώσεις. Μία συχνή περίπτωση είναι όταν το παιδί βρίσκει δύσκολο να διαχειριστεί νέες καταστάσεις, όπως το να φορέσει γυαλιά ή να πάει σχολείο. Μπορούμε, τότε, να το προετοιμάσουμε διαβάζοντας του βιβλία που μιλούν για ήρωες (παιδιά ή ζώα) που βιώνουν παρόμοιες καταστάσεις.       Στο παρακάτω βίντεο η συγγραφέας  παιδικής λογοτεχνίας Ιωάννα Κυρίτση-Τζιώτη διαβάζει το παραμύθι της Ένα λιοντάρι με γυαλιά, στο οποίο διηγείται πόσο σημαντικό είναι να φορούν γυαλιά όλοι όσοι τα χρειάζονται και πως όλοι οι υπόλοιποι πρέπει να συμπεριφέρονται σε όσους φορούν γυαλιά. Αιμιλία Καββαδά Λογοθεραπεύτρια M.Ed.