Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πώς μπορούμε να μετατρέψουμε σε προτέρημα την ενασχόληση των παιδιών με Asperger με τους τομείς ιδιαίτερων ενδιαφερόντων τους;


Η ενασχόληση των παιδιών με Asperger με τους τομείς ιδιαίτερων ενδιαφερόντων αντανακλά τον διαφορετικό τρόπο σκέψης τους. Τις τελευταίες δεκαετίες γίνονται παγκοσμίως προσπάθειες για την κατοχύρωση της ισότητας παρά τη διαφορετικότητα. Οι ευκαιρίες ανάδειξης της διαφορετικότητας και όχι η προσπάθεια «κανονικοποίησης» του διαφορετικού είναι ένα ζήτημα μέγιστης σημασίας στην εκπαίδευση. Στο πλαίσιο αυτό και παρά το γεγονός ότι η ενασχόληση αυτή θεωρείται συχνά αδυναμία, ο εκπαιδευτικός μπορεί να καταφέρει τη μετατρέψει σε προτέρημα.
    Θα αναφέρω πως μπορεί ένας ειδικός, ένας εκπαιδευτικός ή ένας γονέας να ως παράδειγμα ένα μαθητή με Asperger που ασχολείται συνέχεια με τα καράβια. Προκειμένου να βελτιωθεί η λεπτή κινητικότητα του, ο εκπαιδευτικός μπορεί να δώσει στον μαθητή δραστηριότητες όπως ζωγραφική καραβιού και κατασκευή καραβιού από διάφορα υλικά. Η δραστηριότητα της κατασκευής με διάφορα υλικά ενδέχεται να αυξήσει και την ανεκτικότητα του παιδιού σε διαφορετικά απτικά ερεθίσματα. Επίσης, με στόχο την ενίσχυση των ακαδημαϊκών δεξιοτήτων του μαθητή, μπορεί να του ζητηθεί να γράψει τα ονόματα των καραβιών που ξέρει και  να τα ταξινομήσει με αλφαβητική σειρά. Ακόμη, ο μαθητής μπορεί να μάθει τα ονόματα των χωρών από τις οποίες προέρχεται κάθε καράβι και να μάθει να αναγνωρίζει τις χώρες στον χάρτη. Οι δραστηριότητες αυτές θα ενισχύσουν παράλληλα και τις εκτελεστικές λειτουργίες της εστίασης και της μνήμης. Επιπρόσθετα, για να αυξηθούν οι ευκαιρίες αλληλεπίδρασης με τους συμμαθητές του, ο μαθητής μπορεί να κάνει μία παρουσίαση για τα καράβια και να ακολουθήσει μία αλληλεπιδραστική συζήτηση μεταξύ τους. Όλες οι προαναφερθείσες ευκαιρίες που θα έχει ο μαθητής να ασχοληθεί με τον τομέα ιδιαίτερου ενδιαφέροντός του στο εκπαιδευτικό πλαίσιο θα μειώσουν το άγχος του και θα τον κάνουν περισσότερο λειτουργικό.
Αιμιλία Καββαδά
Λογοθεραπεύτρια
M.Ed. Στην Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Παραγωγή του /ρ/

Συχνά τα παιδιά αντικαθιστούν στην ομιλία τους το φώνημα - ήχο /ρ/ με το φώνημα - ήχο /λ/. Ορισμένα παιδιά, μάλιστα, δεν μπορούν να διακρίνουν ακουστικά τους δύο ήχους. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η ενίσχυση της ικανότητας ακουστικής διάκρισης των ήχων /ρ/-/λ/, που επιτρέπει στο παιδί να αντιλαμβάνεται τη διαφορετικότητα των φωνημάτων, είναι απαραίτητο στάδιο της λογοθεραπευτικής παρέμβασης που στοχεύει στη σωστή παραγωγή του φωνήματος /ρ/ (Bowen, 2015). Το παραπάνω σκίτσο, αγαπημένο πολλών παιδιών, απεικονίζει τις δυσκολίες των παιδιών, αλλά και φυσικά ,την ελπίδα της θεραπείας!      Αιμιλία Καββαδά  Λογοθεραπεύτρια, M.Ed.                                                                                                                                Bowen, C. (2015). Children's speech sound disorders. (2nd ed.) Chichester: Wiley-Blackwell, Wiley.

Εικόνες δράσης

    Οι εικόνες δράσης είναι ένα σταθμισμένο εργαλείο αξιολόγησης δύο τομέων της γλώσσας: πρώτον, της μορφοσύνταξης, εξετάζοντας τη γραμματική επάρκεια των φράσεων που λέει το παιδί και δεύτερον, της πραγματολογίας, εξετάζοντας την πληροφοριακή επάρκεια, δηλαδή τη χρήση της γλώσσας που κάνει το παιδί ώστε να μεταδώσει πληροφορίες. Η ολιγόλεπτη χορήγησή της δοκιμασίας καθιστά εφικτή την αξιολόγηση σε πληθυσμούς παιδιών με αναπτυξιακά προβλήματα.     Το συγκεκριμένο εργαλείο είναι πολύ σημαντικό διότι η αξιολόγηση της γλωσσικής επάρκειας σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας έχει αδιαμφισβήτητη σημασία για την σχολική τους πρόοδο. Άλλωστε, όπως είναι γνωστό πολλά είδη μαθησιακών δυσκολιών αποδίδονται σήμερα στην ύπαρξη γλωσσικών δυσκολιών.      Συνεπώς, η έγκαιρη ανίχνευση και αξιολόγηση των γλωσσικών προβλημάτων μπορεί να οδηγήσει στην έγκαιρη αντιμετώπισή τους με αποτέλεσμα την αποκατάσταση ή τη μείωση των προβλημάτων αυτών. 

Παραμύθι για τα παιδιά που φορούν γυαλιά

           Τα παραμύθια έχουν πολλαπλά οφέλη για τα παιδιά και μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους γονείς, τους θεραπευτές και τους εκπαιδευτικούς σε πολλές περιπτώσεις. Μία συχνή περίπτωση είναι όταν το παιδί βρίσκει δύσκολο να διαχειριστεί νέες καταστάσεις, όπως το να φορέσει γυαλιά ή να πάει σχολείο. Μπορούμε, τότε, να το προετοιμάσουμε διαβάζοντας του βιβλία που μιλούν για ήρωες (παιδιά ή ζώα) που βιώνουν παρόμοιες καταστάσεις.       Στο παρακάτω βίντεο η συγγραφέας  παιδικής λογοτεχνίας Ιωάννα Κυρίτση-Τζιώτη διαβάζει το παραμύθι της Ένα λιοντάρι με γυαλιά, στο οποίο διηγείται πόσο σημαντικό είναι να φορούν γυαλιά όλοι όσοι τα χρειάζονται και πως όλοι οι υπόλοιποι πρέπει να συμπεριφέρονται σε όσους φορούν γυαλιά. Αιμιλία Καββαδά Λογοθεραπεύτρια M.Ed.