Πώς μπορούμε να μετατρέψουμε σε προτέρημα την ενασχόληση των παιδιών με Asperger με τους τομείς ιδιαίτερων ενδιαφερόντων τους;
Η ενασχόληση των παιδιών με Asperger με τους τομείς ιδιαίτερων ενδιαφερόντων αντανακλά τον διαφορετικό τρόπο σκέψης τους. Τις τελευταίες δεκαετίες γίνονται παγκοσμίως προσπάθειες για την κατοχύρωση της ισότητας παρά τη διαφορετικότητα. Οι ευκαιρίες ανάδειξης της διαφορετικότητας και όχι η προσπάθεια «κανονικοποίησης» του διαφορετικού είναι ένα ζήτημα μέγιστης σημασίας στην εκπαίδευση. Στο πλαίσιο αυτό και παρά το γεγονός ότι η ενασχόληση αυτή θεωρείται συχνά αδυναμία, ο εκπαιδευτικός μπορεί να καταφέρει τη μετατρέψει σε προτέρημα.
Θα αναφέρω πως μπορεί ένας ειδικός, ένας εκπαιδευτικός ή ένας γονέας να ως παράδειγμα ένα μαθητή με Asperger που ασχολείται συνέχεια με τα καράβια. Προκειμένου να βελτιωθεί η λεπτή κινητικότητα του, ο εκπαιδευτικός μπορεί να δώσει στον μαθητή δραστηριότητες όπως ζωγραφική καραβιού και κατασκευή καραβιού από διάφορα υλικά. Η δραστηριότητα της κατασκευής με διάφορα υλικά ενδέχεται να αυξήσει και την ανεκτικότητα του παιδιού σε διαφορετικά απτικά ερεθίσματα. Επίσης, με στόχο την ενίσχυση των ακαδημαϊκών δεξιοτήτων του μαθητή, μπορεί να του ζητηθεί να γράψει τα ονόματα των καραβιών που ξέρει και να τα ταξινομήσει με αλφαβητική σειρά. Ακόμη, ο μαθητής μπορεί να μάθει τα ονόματα των χωρών από τις οποίες προέρχεται κάθε καράβι και να μάθει να αναγνωρίζει τις χώρες στον χάρτη. Οι δραστηριότητες αυτές θα ενισχύσουν παράλληλα και τις εκτελεστικές λειτουργίες της εστίασης και της μνήμης. Επιπρόσθετα, για να αυξηθούν οι ευκαιρίες αλληλεπίδρασης με τους συμμαθητές του, ο μαθητής μπορεί να κάνει μία παρουσίαση για τα καράβια και να ακολουθήσει μία αλληλεπιδραστική συζήτηση μεταξύ τους. Όλες οι προαναφερθείσες ευκαιρίες που θα έχει ο μαθητής να ασχοληθεί με τον τομέα ιδιαίτερου ενδιαφέροντός του στο εκπαιδευτικό πλαίσιο θα μειώσουν το άγχος του και θα τον κάνουν περισσότερο λειτουργικό.
Αιμιλία Καββαδά
Λογοθεραπεύτρια
M.Ed. Στην Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση