Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΕΟΠΥΥ και Νέες εξελίξεις στην Ειδική αγωγή


Καλή χρονιά σε όλους με υγεία και χαρά!

Δυστυχώς το 2017 ξεκίνησε με δυσοίωνες προβλέψεις για την ειδική αγωγή. Ο ΕΟΠΥΥ από την 15/1/2017 καταργεί τον τρόπο πληρωμής των λογοθεραπειών και εισάγει νέο καθεστώς σύμβασης με τους λογοθεραπευτές. Οι αόριστες συμβάσεις παρουσιάζουν προχειρότητα, νομικά, επιστημονικά και λειτουργικά κενά και προβλήματα και ευνοούν απόλυτα και μονομερώς τον ΕΟΠΥΥ.
Όλοι οι επαγγελματικοί σύλλογοι έχουμε αποφασίσει ομόφωνα να αρνηθούμε την υπογραφή αόριστων συμβάσεων με μεγάλα επιστημονικά κενά που υποβιβάζουν την εργασία και την επιστήμη μας.
Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα οι ιδιώτες είναι οι μόνοι που παρέχουν συστηματικά υψηλής ποιότητας υπηρεσίες ειδικής αγωγής (Λογοθεραπείας, Εργοθεραπείας, Φυσικοθεραπείας, Ειδικής Διαπαιδαγώγησης, Συμβουλευτικής, Ψυχολογικής Υποστήριξης) όταν όλο το δημόσιο καταρρέει. Οι υπηρεσίες ειδικής αγωγής που παρέχονται στην Ελλάδα ιδιωτικά, αποτελούν πρότυπο διαχείρισης περιστατικών τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδος, καθώς όλο και περισσότερες οικογένειες από το εξωτερικό (Αγγλία, Σουηδία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Ιράκ κ.α.) ακολουθούν θεραπευτικά προγράμματα βραχείας ή/ και μακράς διάρκειας σε χώρους στην Ελλάδα.
Η λογική του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., θα έχει σαν αποτέλεσμα τη σαφή μείωση των εξειδικεύσεων και των μετεκπαιδεύσεων των θεραπευτών, εφόσον δεν θα μπορούν να ανταπεξέλθουν, με συνέπεια την έκπτωση της ποιότητας των παρεχόμενων θεραπειών. Η επιστημονική κατάρτιση και η επαγγελματική ακεραιότητα δεν θα αποτελούν πλέον κριτήριο επιλογής θεραπευτή.
Όπως πολλοί από εσάς γνωρίζετε ή κατανοείτε η εργασία του θεραπευτή με το παιδί, η εργασία του θεραπευτή για το παιδί δεν αρχίζει με την άφιξη του παιδιού στον θεραπευτικό χώρο και δεν ολοκληρώνεται με την αποχώρηση από αυτόν. Η ευθύνη προς το παιδί και την οικογένειά του, η εφόρου ζωής μελέτη και ενημέρωση για τις επιστημονικές εξελίξεις, οι συνεχιζόμενη κατάρτιση και οι μετεκπαιδεύσεις, η προετοιμασία για την κάθε ξεχωριστή εξατομικευμένη θεραπεία αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι μίας ποιοτικής θεραπευτικής παρέμβασης.
Είναι σημαντικό να μην πραγματοποιηθούν οι προβλεπόμενες σημαντικότατες περικοπές στην παροχή ειδικής αγωγής στα παιδιά και να μην υποτιμηθεί η ειδική αγωγή στη χώρα μας!
Με τον νόμο 3699/2008 περί ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης η πολιτεία δεσμεύτηκε για την παροχή σωστών υπηρεσιών στα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και έθεσε ως στόχους την ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους και η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αυτόνομη συμμετοχή στην οικογενειακή, επαγγελματική, κοινωνική και πολιτισμική ζωή
Και αυτοί οι στόχοι πρέπει να επιτευχθούν!

Είμαι στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση,

Αιμιλία Καββαδά

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Παραγωγή του /ρ/

Συχνά τα παιδιά αντικαθιστούν στην ομιλία τους το φώνημα - ήχο /ρ/ με το φώνημα - ήχο /λ/. Ορισμένα παιδιά, μάλιστα, δεν μπορούν να διακρίνουν ακουστικά τους δύο ήχους. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η ενίσχυση της ικανότητας ακουστικής διάκρισης των ήχων /ρ/-/λ/, που επιτρέπει στο παιδί να αντιλαμβάνεται τη διαφορετικότητα των φωνημάτων, είναι απαραίτητο στάδιο της λογοθεραπευτικής παρέμβασης που στοχεύει στη σωστή παραγωγή του φωνήματος /ρ/ (Bowen, 2015). Το παραπάνω σκίτσο, αγαπημένο πολλών παιδιών, απεικονίζει τις δυσκολίες των παιδιών, αλλά και φυσικά ,την ελπίδα της θεραπείας!      Αιμιλία Καββαδά  Λογοθεραπεύτρια, M.Ed.                                                                                                                                Bowen, C. (2015). Children's speech sound disorders. (2nd ed.) Chichester: Wiley-Blackwell, Wiley.

Εικόνες δράσης

    Οι εικόνες δράσης είναι ένα σταθμισμένο εργαλείο αξιολόγησης δύο τομέων της γλώσσας: πρώτον, της μορφοσύνταξης, εξετάζοντας τη γραμματική επάρκεια των φράσεων που λέει το παιδί και δεύτερον, της πραγματολογίας, εξετάζοντας την πληροφοριακή επάρκεια, δηλαδή τη χρήση της γλώσσας που κάνει το παιδί ώστε να μεταδώσει πληροφορίες. Η ολιγόλεπτη χορήγησή της δοκιμασίας καθιστά εφικτή την αξιολόγηση σε πληθυσμούς παιδιών με αναπτυξιακά προβλήματα.     Το συγκεκριμένο εργαλείο είναι πολύ σημαντικό διότι η αξιολόγηση της γλωσσικής επάρκειας σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας έχει αδιαμφισβήτητη σημασία για την σχολική τους πρόοδο. Άλλωστε, όπως είναι γνωστό πολλά είδη μαθησιακών δυσκολιών αποδίδονται σήμερα στην ύπαρξη γλωσσικών δυσκολιών.      Συνεπώς, η έγκαιρη ανίχνευση και αξιολόγηση των γλωσσικών προβλημάτων μπορεί να οδηγήσει στην έγκαιρη αντιμετώπισή τους με αποτέλεσμα την αποκατάσταση ή τη μείωση των προβλημάτων αυτών. 

Το γλωσσικό πρόγραμμα ΜΑΚΑΤΟΝ

ζώο             γουρούνι         πρόβατο          αγελάδα           γάτα                                  Εικόνα 1. Νοήματα του προγράμματος ΜΑΚΑΤΟΝ                          H ομιλία χρησιμεύει στο να μεταφέρουμε επικοινωνιακά μηνύματα σε άλλους ανθρώπους: να εκφράσουμε τις ανάγκες και τις επιθυμίες μας μας και να ανταλλάξουμε πληροφορίες. Η ομιλία συνήθως συνοδεύεται από μορφές μη λεκτικής επικοινωνίας όπως χειρονομίες, κινήσεις του σώματος και εκφράσεις του προσώπου. Αναπτυξιακά τα βρέφη, πριν καν πουν τις πρώτες λέξεις τους κατανοούν και εκφράζουν μηνύματα αρχικά με χειρονομίες, χρησιμοποιώντας πολυαισθητηριακές λειτουργίες. Η διαδικασία αυτή εμπλουτίζει το λεξιλόγιό τους και το μετατρέπει σε εκφραστικό.     Το πρόγραμμα ΜΑΚΑΤΟΝ στο οποίο έχω εκπαιδευτεί  είναι ένα επικοινωνιακό - γλωσσικό πρόγραμμα που είναι εξαιρετικά ευέλικτο απευθύνεται σε άτομα που εμφανίζουν ένα ευρύ φάσμα αναπτυξιακών δυσκολιών (για παράδειγμα γλωσσική καθυστέρηση, γλωσσική διαταραχή, διαταρα