Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Γενικές μαθησιακές δυσκολίες και διαταραχές λόγου και ομιλίας




Στην κλινική πράξη βλέπουμε συχνά ότι οι δυσκολίες ή οι διαταραχές λόγου και ομιλίας που παρουσιάζουν αρκετά παιδιά έχουν σαν αποτέλεσμα αντίστοιχες δυσκολίες στη μάθηση στο σχολικό πλαίσιο. Η δυσκολία κατανόησης του προφορικού λόγου ή η φτωχή προφορική αφήγηση θα  γίνουν εμφανείς και στην κατανόηση και έκφραση μέσω του γραπτού λόγου. Σε αυτές τις περιπτώσεις οι διαταραχές λόγου και ομιλίας οδηγούν σε γενικές μαθησιακές δυσκολίες.
Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις παιδιών που οι γλωσσικές τους δυσκολίες γίνονται αντιληπτές στο πλαίσιο των σχολικών μαθημάτων, όπου οι γλωσσικές απαιτήσεις είναι υψηλότερες και μάλιστα σε μεγαλύτερες τάξεις φοίτησης ακόμη και στο γυμνάσιο.
Σε κάποιες περιπτώσεις παιδιών, οι διαταραχές λόγου και ομιλίας συνυπάρχουν με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, όπως συνύπαρξη ειδικής γλωσσικής διαταραχής και δυσλεξίας ή δυσαριθμησίας.
Ο έγκαιρος εντοπισμός των παιδιών με γλωσσικές δυσκολίες και η έγκαιρη εξατομικευμένη παρέμβαση συμβάλλει στην πρόληψη γενίκευσης των δυσκολιών τους και σε άλλους τομείς.
Ενδεικτικά αναφέρονται οι δυσκολίες μάθησης που παρουσιάζουν παιδιά με κάποιες συχνές διαταραχές λόγου ή/και ομιλίας και αναπτυξιακές διαταραχές.

Φωνολογική καθυστέρηση ή διαταραχή
Τα παιδιά που δεν μιλούν καθαρά και παρουσιάζουν φωνολογική καθυστέρηση ή φωνολογική διαταραχή όταν ξεκινήσουν την Α δημοτικού κάνουν συχνά παρόμοια λάθη στην ανάγνωση και τη γραφή. Για παράδειγμα, ένα παιδί που αντικαθιστά τον ήχο /δ/ με τον ήχο /β/ όταν μιλά είναι πιθανό να διαβάζει και να γράφει βίνω αντί για δίνω.

Ειδική γλωσσική διαταραχή
Τα παιδιά με ειδική γλωσσική διαταραχή παρουσιάζουν ποικιλία δυσκολιών. Δεν εμφανίζουν όλα τα παιδιά τις ίδιες δυσκολίες και στον ίδιο βαθμό. Μπορεί να εμφανίζουν δυσκολίες στο λεξιλόγιο, στη γραμματική, στη σημασιολογία  και στη σύνταξη, στις δεξιότητες διαλόγου ή/και φτωχές φωνολογικές ικανότητες (δεν μιλούν καθαρά ή δυσκολεύονται να αναλύουν και να συνθέτουν τα στοιχεία της ομιλίας: τις λέξεις, τις συλλαβές και τα φωνήματα).  Όλες αυτές οι δυσκολίες επηρεάζουν την κατανόηση και την παραγωγή του προφορικού και του γραπτού λόγου και μειώνουν τη σχολική τους επίδοση. Συνήθως δυσκολεύονται να μάθουν να διαβάζουν. Ακόμη κι όταν η ανάγνωση τους είναι καλή έχουν δυσκολία στην κατανόηση του κειμένου. Η αφήγηση τους είναι λιτή και το λεξιλόγιο τους περιορισμένο. Οι προτάσεις τους είναι μικρές με πολύ απλή συντακτική δομή. Συχνά εμφανίζουν συντακτικά και ορθογραφικά λάθη στο γραπτό τους λόγο.

Διαταραχή αυτιστικού φάσματος

Τα παιδιά με διαταραχές αυτιστικού φάσματος συχνά ερμηνεύουν κυριολεκτικά και όχι μεταφορικά το νόημα των λέξεων και δυσκολεύονται να καταλάβουν τις αφηρημένες έννοιες. Είναι σύνηθες να κάνουν σχόλια που είναι άσχετα με το θέμα. Επιπλέον, δυσκολεύονται να κατανοήσουν το κείμενο και να βρουν την κεντρική ιδέα. Επίσης, εμφανίζουν δυσκολία να γράψουν κείμενο με θέμα για το οποίο δεν έχουν βιώματα και να κάνουν προφορικά ή γραπτά την περίληψη ενός κειμένου. Παρ’όλα’αυτά, κατακτούν εύκολα την αυτόματη ανάγνωση και την ορθογραφία, έχουν καλή οπτική αντίληψη και καλές ικανότητες αποστήθισης.

                                               Αιμιλία Καββαδά
                                                 Λογοθεραπεύτρια 
                                         M.Ed. Στην Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Παραγωγή του /ρ/

Συχνά τα παιδιά αντικαθιστούν στην ομιλία τους το φώνημα - ήχο /ρ/ με το φώνημα - ήχο /λ/. Ορισμένα παιδιά, μάλιστα, δεν μπορούν να διακρίνουν ακουστικά τους δύο ήχους. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η ενίσχυση της ικανότητας ακουστικής διάκρισης των ήχων /ρ/-/λ/, που επιτρέπει στο παιδί να αντιλαμβάνεται τη διαφορετικότητα των φωνημάτων, είναι απαραίτητο στάδιο της λογοθεραπευτικής παρέμβασης που στοχεύει στη σωστή παραγωγή του φωνήματος /ρ/ (Bowen, 2015). Το παραπάνω σκίτσο, αγαπημένο πολλών παιδιών, απεικονίζει τις δυσκολίες των παιδιών, αλλά και φυσικά ,την ελπίδα της θεραπείας!      Αιμιλία Καββαδά  Λογοθεραπεύτρια, M.Ed.                                                                                                                                Bowen, C. (2015). Children's speech sound disorders. (2nd ed.) Chichester: Wiley-Blackwell, Wiley.

Εικόνες δράσης

    Οι εικόνες δράσης είναι ένα σταθμισμένο εργαλείο αξιολόγησης δύο τομέων της γλώσσας: πρώτον, της μορφοσύνταξης, εξετάζοντας τη γραμματική επάρκεια των φράσεων που λέει το παιδί και δεύτερον, της πραγματολογίας, εξετάζοντας την πληροφοριακή επάρκεια, δηλαδή τη χρήση της γλώσσας που κάνει το παιδί ώστε να μεταδώσει πληροφορίες. Η ολιγόλεπτη χορήγησή της δοκιμασίας καθιστά εφικτή την αξιολόγηση σε πληθυσμούς παιδιών με αναπτυξιακά προβλήματα.     Το συγκεκριμένο εργαλείο είναι πολύ σημαντικό διότι η αξιολόγηση της γλωσσικής επάρκειας σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας έχει αδιαμφισβήτητη σημασία για την σχολική τους πρόοδο. Άλλωστε, όπως είναι γνωστό πολλά είδη μαθησιακών δυσκολιών αποδίδονται σήμερα στην ύπαρξη γλωσσικών δυσκολιών.      Συνεπώς, η έγκαιρη ανίχνευση και αξιολόγηση των γλωσσικών προβλημάτων μπορεί να οδηγήσει στην έγκαιρη αντιμετώπισή τους με αποτέλεσμα την αποκατάσταση ή τη μείωση των προβλημάτων αυτών. 

Παραμύθι για τα παιδιά που φορούν γυαλιά

           Τα παραμύθια έχουν πολλαπλά οφέλη για τα παιδιά και μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους γονείς, τους θεραπευτές και τους εκπαιδευτικούς σε πολλές περιπτώσεις. Μία συχνή περίπτωση είναι όταν το παιδί βρίσκει δύσκολο να διαχειριστεί νέες καταστάσεις, όπως το να φορέσει γυαλιά ή να πάει σχολείο. Μπορούμε, τότε, να το προετοιμάσουμε διαβάζοντας του βιβλία που μιλούν για ήρωες (παιδιά ή ζώα) που βιώνουν παρόμοιες καταστάσεις.       Στο παρακάτω βίντεο η συγγραφέας  παιδικής λογοτεχνίας Ιωάννα Κυρίτση-Τζιώτη διαβάζει το παραμύθι της Ένα λιοντάρι με γυαλιά, στο οποίο διηγείται πόσο σημαντικό είναι να φορούν γυαλιά όλοι όσοι τα χρειάζονται και πως όλοι οι υπόλοιποι πρέπει να συμπεριφέρονται σε όσους φορούν γυαλιά. Αιμιλία Καββαδά Λογοθεραπεύτρια M.Ed.