Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τι νιώθει ένα παιδί που δεν μιλάει καθαρά και πως βοηθάει η λογοθεραπεία;

παιδί δεν μιλάει καθαρά
Ως λογοθεραπεύτρια παρατηρώ συχνά ότι όταν ένα παιδί δεν μιλάει καθαρά, 
  • δυσκολεύεται να επικοινωνήσει
  • θυμώνει
  • ντρέπεται
  • απογοητεύεται
  • αποκτά χαμηλή αυτοπεποίθηση
  • οι συνομήλικοι δεν έχουν υπομονή και συχνά απορρίπτουν ένα παιδί που δεν το καταλαβαίνουν επειδή δε μιλά καθαρά
  • η οικογένεια αναλαμβάνει συχνά το ρόλο του μεταφραστή.
Τα παιδιά που δε μιλούν καθαρά έρχονται πολλές φορές στη θεραπεία με τις δικές τους σκέψεις και τα δικά τους αιτήματα:

Kορίτσι 5 ετών: Ζε σέλω να με κολοϊζεύουν.  Ζε σέλω να μιλάω σα μωλό.
(Δε θέλω να με κοροϊδεύουν. Δε θέλω να μιλάω σα μωρό.)

Αγόρι 4 ετών: H γιατάλα γε με ταταλαβαίνει ται χυμώνω ται φωνάγιω ται μπαίνω τιμωγία.
(Η δασκάλα δε με καταλαβαίνει και θυμώνω και φωναζω και μπαίνω τιμωρία.)

Αγόρι 5 ετών: Μάθε μου να λέω Χλήστο. Ο Χλήστος όλο  με κολοϊδεύει.

Υπάρχουν κάποια παιδιά που δεν καταλαβαίνουν ότι δε μιλούν καθαρά.
Όταν ζήτησα σε ένα αγόρι 4,5 ετών να επαναλάβει αυτό που μόλις είχε πει, μου απάντησε:
-Καλά Αλικά μιλάω; Γεν καταλαβαίνεις τι λέω;
(Καλά Αγγλικά μιλάω; Δεν καταλαβαίνεις τι λέω;)

Με τη λογοθεραπευτική παρέμβαση
  • το παιδί νιώθει ότι του προσφέρεται βοήθεια και θα τα καταφέρει
  • σταδιακά η ομιλία του βελτιώνεται και γίνεται ολοένα και πιο κατανοητή
  • βελτιώνεται η αυτοπεποίθησή του
  • μειώνονται τα αρνητικά συναισθήματα που σχετίζονται με τη δυσκολία στην ομιλία
  • οι πιθανότητες να εμφανίσει δυσκολίες στην ανάγνωση και τη γραφή ελαττώνονται
  • το πιο σημαντικό είναι ότι το παιδί αισθάνεται ότι οι γονείς του το αποδέχονται με τις όποιες δυσκολίες του και το στηρίζουν αποφασίζοντας να απευθυνθούν σε ένα λογοθεραπευτή.


                                                                                                             Αιμιλία Καββαδά                                                                                                            Λογοθεραπεύτρια M. Ed.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΑνΟμιΛο 4 - Τεστ ανίχνευσης διαταραχών λόγου και ομιλίας

Το ΑνΟμιΛο 4 (Ανίχνευση διαταραχών Ομιλίας και Λόγου για παιδιά 4 χρονών) είναι ένα αξιόπιστο εργαλείο, το οποίο επιτρέπει στον ειδικό να πραγματοποιήσει ένα γρήγορο έλεγχο της ομιλίας, του λόγου, της φωνής και της ροής της ομιλίας παιδιών ηλικίας 3;9 έως 4;6 ετών. Μέσω του ΑνΟμιΛο 4, ο ειδικός, λοιπόν, έχει τη δυνατότητα να μάθει αν το παιδί παρουσιάζει δυσκολίες και αν πρέπει να πραγματοποιηθεί πλήρης λογοθεραπευτική αξιολόγηση.  Επίσης, οι γονείς με το ΑνΟμιΛο 4 ενημερώνονται για την ανάπτυξη του λόγου του παιδιού τους και παίρνουν συμβουλές για να λειτουργούν ως απλή και σταθερή βάση ερεθισμάτων στο παιδί τους.

Εικόνες δράσης

    Οι εικόνες δράσης είναι ένα σταθμισμένο εργαλείο αξιολόγησης δύο τομέων της γλώσσας: πρώτον, της μορφοσύνταξης, εξετάζοντας τη γραμματική επάρκεια των φράσεων που λέει το παιδί και δεύτερον, της πραγματολογίας, εξετάζοντας την πληροφοριακή επάρκεια, δηλαδή τη χρήση της γλώσσας που κάνει το παιδί ώστε να μεταδώσει πληροφορίες. Η ολιγόλεπτη χορήγησή της δοκιμασίας καθιστά εφικτή την αξιολόγηση σε πληθυσμούς παιδιών με αναπτυξιακά προβλήματα.     Το συγκεκριμένο εργαλείο είναι πολύ σημαντικό διότι η αξιολόγηση της γλωσσικής επάρκειας σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας έχει αδιαμφισβήτητη σημασία για την σχολική τους πρόοδο. Άλλωστε, όπως είναι γνωστό πολλά είδη μαθησιακών δυσκολιών αποδίδονται σήμερα στην ύπαρξη γλωσσικών δυσκολιών.      Συνεπώς, η έγκαιρη ανίχνευση και αξιολόγηση των γλωσσικών προβλημάτων μπορεί να οδηγήσει στην έγκαιρη αντιμετώπισή τους με αποτέλεσμα την αποκατάσταση ή τη μείωση των προβλημάτων αυτών....

Το γλωσσικό πρόγραμμα ΜΑΚΑΤΟΝ

ζώο             γουρούνι         πρόβατο          αγελάδα           γάτα                                  Εικόνα 1. Νοήματα του προγράμματος ΜΑΚΑΤΟΝ                          H ομιλία χρησιμεύει στο να μεταφέρουμε επικοινωνιακά μηνύματα σε άλλους ανθρώπους: να εκφράσουμε τις ανάγκες και τις επιθυμίες μας μας και να ανταλλάξουμε πληροφορίες. Η ομιλία συνήθως συνοδεύεται από μορφές μη λεκτικής επικοινωνίας όπως χειρονομίες, κινήσεις του σώματος και εκφράσεις του προσώπου. Αναπτυξιακά τα βρέφη, πριν καν πουν τις πρώτες λέξεις τους κατανοούν και εκφράζουν μηνύματα αρχικά με χειρονομίες, χρησιμοποιώντας πολυαισθητηριακές λειτουργίες. Η διαδικασία αυτή εμπλουτίζει το λεξιλόγιό τους και το μετατρέπει σε εκφραστικό.     Το πρόγ...