Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τι νιώθει ένα παιδί που δεν μιλάει καθαρά και πως βοηθάει η λογοθεραπεία;

παιδί δεν μιλάει καθαρά
Ως λογοθεραπεύτρια παρατηρώ συχνά ότι όταν ένα παιδί δεν μιλάει καθαρά, 
  • δυσκολεύεται να επικοινωνήσει
  • θυμώνει
  • ντρέπεται
  • απογοητεύεται
  • αποκτά χαμηλή αυτοπεποίθηση
  • οι συνομήλικοι δεν έχουν υπομονή και συχνά απορρίπτουν ένα παιδί που δεν το καταλαβαίνουν επειδή δε μιλά καθαρά
  • η οικογένεια αναλαμβάνει συχνά το ρόλο του μεταφραστή.
Τα παιδιά που δε μιλούν καθαρά έρχονται πολλές φορές στη θεραπεία με τις δικές τους σκέψεις και τα δικά τους αιτήματα:

Kορίτσι 5 ετών: Ζε σέλω να με κολοϊζεύουν.  Ζε σέλω να μιλάω σα μωλό.
(Δε θέλω να με κοροϊδεύουν. Δε θέλω να μιλάω σα μωρό.)

Αγόρι 4 ετών: H γιατάλα γε με ταταλαβαίνει ται χυμώνω ται φωνάγιω ται μπαίνω τιμωγία.
(Η δασκάλα δε με καταλαβαίνει και θυμώνω και φωναζω και μπαίνω τιμωρία.)

Αγόρι 5 ετών: Μάθε μου να λέω Χλήστο. Ο Χλήστος όλο  με κολοϊδεύει.

Υπάρχουν κάποια παιδιά που δεν καταλαβαίνουν ότι δε μιλούν καθαρά.
Όταν ζήτησα σε ένα αγόρι 4,5 ετών να επαναλάβει αυτό που μόλις είχε πει, μου απάντησε:
-Καλά Αλικά μιλάω; Γεν καταλαβαίνεις τι λέω;
(Καλά Αγγλικά μιλάω; Δεν καταλαβαίνεις τι λέω;)

Με τη λογοθεραπευτική παρέμβαση
  • το παιδί νιώθει ότι του προσφέρεται βοήθεια και θα τα καταφέρει
  • σταδιακά η ομιλία του βελτιώνεται και γίνεται ολοένα και πιο κατανοητή
  • βελτιώνεται η αυτοπεποίθησή του
  • μειώνονται τα αρνητικά συναισθήματα που σχετίζονται με τη δυσκολία στην ομιλία
  • οι πιθανότητες να εμφανίσει δυσκολίες στην ανάγνωση και τη γραφή ελαττώνονται
  • το πιο σημαντικό είναι ότι το παιδί αισθάνεται ότι οι γονείς του το αποδέχονται με τις όποιες δυσκολίες του και το στηρίζουν αποφασίζοντας να απευθυνθούν σε ένα λογοθεραπευτή.


                                                                                                             Αιμιλία Καββαδά                                                                                                            Λογοθεραπεύτρια M. Ed.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Παραγωγή του /ρ/

Συχνά τα παιδιά αντικαθιστούν στην ομιλία τους το φώνημα - ήχο /ρ/ με το φώνημα - ήχο /λ/. Ορισμένα παιδιά, μάλιστα, δεν μπορούν να διακρίνουν ακουστικά τους δύο ήχους. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η ενίσχυση της ικανότητας ακουστικής διάκρισης των ήχων /ρ/-/λ/, που επιτρέπει στο παιδί να αντιλαμβάνεται τη διαφορετικότητα των φωνημάτων, είναι απαραίτητο στάδιο της λογοθεραπευτικής παρέμβασης που στοχεύει στη σωστή παραγωγή του φωνήματος /ρ/ (Bowen, 2015). Το παραπάνω σκίτσο, αγαπημένο πολλών παιδιών, απεικονίζει τις δυσκολίες των παιδιών, αλλά και φυσικά ,την ελπίδα της θεραπείας!      Αιμιλία Καββαδά  Λογοθεραπεύτρια, M.Ed.                                                                                                                                Bowen, C. (2015). Children's speech sound disorders. (2nd ed.) Chichester: Wiley-Blackwell, Wiley.

Εικόνες δράσης

    Οι εικόνες δράσης είναι ένα σταθμισμένο εργαλείο αξιολόγησης δύο τομέων της γλώσσας: πρώτον, της μορφοσύνταξης, εξετάζοντας τη γραμματική επάρκεια των φράσεων που λέει το παιδί και δεύτερον, της πραγματολογίας, εξετάζοντας την πληροφοριακή επάρκεια, δηλαδή τη χρήση της γλώσσας που κάνει το παιδί ώστε να μεταδώσει πληροφορίες. Η ολιγόλεπτη χορήγησή της δοκιμασίας καθιστά εφικτή την αξιολόγηση σε πληθυσμούς παιδιών με αναπτυξιακά προβλήματα.     Το συγκεκριμένο εργαλείο είναι πολύ σημαντικό διότι η αξιολόγηση της γλωσσικής επάρκειας σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας έχει αδιαμφισβήτητη σημασία για την σχολική τους πρόοδο. Άλλωστε, όπως είναι γνωστό πολλά είδη μαθησιακών δυσκολιών αποδίδονται σήμερα στην ύπαρξη γλωσσικών δυσκολιών.      Συνεπώς, η έγκαιρη ανίχνευση και αξιολόγηση των γλωσσικών προβλημάτων μπορεί να οδηγήσει στην έγκαιρη αντιμετώπισή τους με αποτέλεσμα την αποκατάσταση ή τη μείωση των προβλημάτων αυτών. 

Παραμύθι για τα παιδιά που φορούν γυαλιά

           Τα παραμύθια έχουν πολλαπλά οφέλη για τα παιδιά και μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους γονείς, τους θεραπευτές και τους εκπαιδευτικούς σε πολλές περιπτώσεις. Μία συχνή περίπτωση είναι όταν το παιδί βρίσκει δύσκολο να διαχειριστεί νέες καταστάσεις, όπως το να φορέσει γυαλιά ή να πάει σχολείο. Μπορούμε, τότε, να το προετοιμάσουμε διαβάζοντας του βιβλία που μιλούν για ήρωες (παιδιά ή ζώα) που βιώνουν παρόμοιες καταστάσεις.       Στο παρακάτω βίντεο η συγγραφέας  παιδικής λογοτεχνίας Ιωάννα Κυρίτση-Τζιώτη διαβάζει το παραμύθι της Ένα λιοντάρι με γυαλιά, στο οποίο διηγείται πόσο σημαντικό είναι να φορούν γυαλιά όλοι όσοι τα χρειάζονται και πως όλοι οι υπόλοιποι πρέπει να συμπεριφέρονται σε όσους φορούν γυαλιά. Αιμιλία Καββαδά Λογοθεραπεύτρια M.Ed.