Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η ποίηση είναι για όλους: Τα πολλαπλά οφέλη της ποίησης για τα παιδιά

 Η ομιλία μου στην παρουσίαση του βιβλίου Γλωσσολύτες της Ελένης Λιντζαροπούλου, η οποία με τίμησε και με συγκίνησε με την πρόσκλησή της, στάθηκε η αιτία να καταγράψω τις σκέψεις μου για την ποίηση και για τα πολλαπλά οφέλη της για τα παιδιά.

Στον σύνδεσμο αυτό
θα βρείτε αναλυτικά τις σκέψεις μου συγκεκριμένα για τους 

Γλωσσολύτες 20+1 παιζωποιήματα, για μικρά και μεγάλα παιδιά, γραμμένο με αγάπη για τα παιδιά από την Ελένη Λιντζαροπούλου.

Η τέχνη είναι για όλους.  Η ποίηση  είναι για όλους. Η ποίηση επηρεάζει διαφορετικά τον καθένα μας. Το πως βιώνουμε και πως αντιλαμβανόμαστε την ποίηση είναι καθαρά υποκειμενικό. Στην υποκειμενική αντίληψη της ποίησης δεν υπάρχει λάθος ή σωστό. Παράλληλα, η ποίηση είναι πολυεπίπεδη. Ξεκινά από το απλό επίπεδο που είναι η μελωδία της φωνής που απαγγέλει και το τραγούδισμα που ηχούν οι ομοιοκαταληξίες. Έπειτα, περνά στα φανερά νοήματα, στις εικόνες που γεννά στο μυαλό, συνεχίζει στα κρυφά νοήματα και κορυφώνεται στα ταξίδια που συμπαρασύρει τον νου και την ψυχή.

Η ποίηση είναι ένα ταξίδι που χαρίζει πολλά εφόδια στους ενήλικες, αλλά και στα παιδιά, ως αναγνώστες ή ως ακροατές. Καταρχάς, στα παιδιά ως ακροατές η ποίηση προσφέρει ποιοτικό χρόνο στον οποίο αλληλεπιδρούν με εκείνον ή εκείνους που απαγγέλουν. Ο ενήλικας δίνει όλη του την προσοχή στο παιδί, καθώς του απαγγέλει ή του διαβάζει ένα ποίημα και το παιδί προσέχει τον ενήλικα, ενώ τον ακούει να απαγγέλει.

Ταυτόχρονα, η ποίηση προσφέρει έναν συναρπαστικό κι ευχάριστο τρόπο αισθητικής απόλαυσης και μάθησης. Τα ποιήματα, λοιπόν, μπορούν να ψυχαγωγήσουν, αλλά, παράλληλα, προσφέρουν όμορφες ευκαιρίες  να καλλιεργήσουμε και να ενισχύσουμε τις γλωσσικές ικανότητες και να αναπτύξουμε τη φαντασία των παιδιών. Επιπρόσθετα,   ταξιδεύουν τη σκέψη και τη φαντασία των παιδιών και αποτελούν πηγή έμπνευσης.  Από αναγνώστες ή ακροατές τα παιδιά μπορεί να θελήσουν να γίνουν τα ίδια ποιητές, καλλιτέχνες, και να εκφράσουν τις επιθυμίες τους, τις εσωτερικές τους σκέψεις και τα συναισθήματά τους με έναν τρόπο διαφορετικό.

Τα ποιήματα βοηθούν την εκμάθηση λέξεων και εννοιών. Επίσης, βοηθούν την κατανόηση του μεταφορικού λόγου και την αντίληψη των νοημάτων πίσω από τις λέξεις, καθώς και την ενίσχυση της φαντασίας και του συμβολισμού. Ακόμη, τα ποιήματα βοηθούν την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης· νοιάζομαι για τους άλλους, προσπαθώ να μπω στη θέση τους, να καταλάβω πως αισθάνονται. 

Φαίνεται ότι τα περισσότερα ποιήματα που απευθύνονται σε παιδιά, όπως φυσικά και οι Γλωσσολύτες της Ελένης Λιντζαροπούλου, έχουν πολλαπλά οφέλη: μπορούν να ψυχαγωγήσουν τα παιδιά, να ενισχύσουν τη γλωσσική και τη συναισθηματική ανάπτυξη τους, αλλά και να αποτελέσουν εργαλεία διδακτικών προσεγγίσεων.


Αιμιλία Καββαδά

Λογοθεραπεύτρια

M.Ed. στην Ειδική αγωγή &  Εκπαίδευση



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Παραγωγή του /ρ/

Συχνά τα παιδιά αντικαθιστούν στην ομιλία τους το φώνημα - ήχο /ρ/ με το φώνημα - ήχο /λ/. Ορισμένα παιδιά, μάλιστα, δεν μπορούν να διακρίνουν ακουστικά τους δύο ήχους. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η ενίσχυση της ικανότητας ακουστικής διάκρισης των ήχων /ρ/-/λ/, που επιτρέπει στο παιδί να αντιλαμβάνεται τη διαφορετικότητα των φωνημάτων, είναι απαραίτητο στάδιο της λογοθεραπευτικής παρέμβασης που στοχεύει στη σωστή παραγωγή του φωνήματος /ρ/ (Bowen, 2015). Το παραπάνω σκίτσο, αγαπημένο πολλών παιδιών, απεικονίζει τις δυσκολίες των παιδιών, αλλά και φυσικά ,την ελπίδα της θεραπείας!      Αιμιλία Καββαδά  Λογοθεραπεύτρια, M.Ed.                                                                                                                                Bowen, C. (2015). Children's speech sound disorders. (2nd ed.) Chichester: Wiley-Blackwell, Wiley.

Εικόνες δράσης

    Οι εικόνες δράσης είναι ένα σταθμισμένο εργαλείο αξιολόγησης δύο τομέων της γλώσσας: πρώτον, της μορφοσύνταξης, εξετάζοντας τη γραμματική επάρκεια των φράσεων που λέει το παιδί και δεύτερον, της πραγματολογίας, εξετάζοντας την πληροφοριακή επάρκεια, δηλαδή τη χρήση της γλώσσας που κάνει το παιδί ώστε να μεταδώσει πληροφορίες. Η ολιγόλεπτη χορήγησή της δοκιμασίας καθιστά εφικτή την αξιολόγηση σε πληθυσμούς παιδιών με αναπτυξιακά προβλήματα.     Το συγκεκριμένο εργαλείο είναι πολύ σημαντικό διότι η αξιολόγηση της γλωσσικής επάρκειας σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας έχει αδιαμφισβήτητη σημασία για την σχολική τους πρόοδο. Άλλωστε, όπως είναι γνωστό πολλά είδη μαθησιακών δυσκολιών αποδίδονται σήμερα στην ύπαρξη γλωσσικών δυσκολιών.      Συνεπώς, η έγκαιρη ανίχνευση και αξιολόγηση των γλωσσικών προβλημάτων μπορεί να οδηγήσει στην έγκαιρη αντιμετώπισή τους με αποτέλεσμα την αποκατάσταση ή τη μείωση των προβλημάτων αυτών. 

Παραμύθι για τα παιδιά που φορούν γυαλιά

           Τα παραμύθια έχουν πολλαπλά οφέλη για τα παιδιά και μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους γονείς, τους θεραπευτές και τους εκπαιδευτικούς σε πολλές περιπτώσεις. Μία συχνή περίπτωση είναι όταν το παιδί βρίσκει δύσκολο να διαχειριστεί νέες καταστάσεις, όπως το να φορέσει γυαλιά ή να πάει σχολείο. Μπορούμε, τότε, να το προετοιμάσουμε διαβάζοντας του βιβλία που μιλούν για ήρωες (παιδιά ή ζώα) που βιώνουν παρόμοιες καταστάσεις.       Στο παρακάτω βίντεο η συγγραφέας  παιδικής λογοτεχνίας Ιωάννα Κυρίτση-Τζιώτη διαβάζει το παραμύθι της Ένα λιοντάρι με γυαλιά, στο οποίο διηγείται πόσο σημαντικό είναι να φορούν γυαλιά όλοι όσοι τα χρειάζονται και πως όλοι οι υπόλοιποι πρέπει να συμπεριφέρονται σε όσους φορούν γυαλιά. Αιμιλία Καββαδά Λογοθεραπεύτρια M.Ed.