Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Συμβουλές για τους γονείς μικρών παιδιών που μόλις ξεκίνησαν να μιλούν



Χρησιμοποιείτε πολλά διαφορετικά είδη λέξεων όταν μιλάτε με το παιδί σας
Τονίστε διαφορετικά μέρη του λόγου όταν μιλάτε στο παιδί σας όχι μόνο τα ονόματα αντικειμένων. Είναι πολύ σημαντικό το παιδί σας να μάθει μία ποικιλία λέξεων ώστε να αρχίσει να σχηματίζει το ίδιο μικρές προτάσεις. Για αυτόν τον λόγο, δώστε έμφαση σε 
  • ονόματα αντικειμένων και ανθρώπων, όπως αμάξι, σκύλος, μαμά, μπαμπάς, 
  • λέξεις που δηλώνουν ενέργεια, όπως κοιμάμαι, τρώω, τρέχω, τραβάω, σπάω, πετάω, 
  • λέξεις που περιγράφουν αντικείμενα, όπως μαλακό, σκληρό, μικρό, μεγάλο, κρύο, ζεστό,
  • λέξεις που περιγράφουν συναισθήματα, όπως χαρούμενος, λυπημένος,
  • λέξεις που δηλώνουν τόπο, όπως πάνω, κάτω, μέσα, έξω,
  • λέξεις που δηλώνουν σε ποιον ανήκει ένα αντικείμενο, όπως δικό μου, δικό σου, της μαμάς. 
Είναι σημαντικό να επαναλαμβάνετε αυτές τις λέξεις συχνά και να τις κάνετε να ξεχωρίζουν υπερβάλλοντας τον επιτονισμό σας και μιλώντας λίγο πιο αργά. 
Για παράδειγμα, 
"Η μαμά είναι πολύ.....ΚΟΥΡΑΣΜΕΝΗ(χασμουρητό). Πρέπει να πάω για ύπνο. Μετά δεν θα είμαι πια κουρασμένη".
"Το σκυλάκι κρύφτηκε ΚΑΤΩ από το κρεβάτι. Εγώ είμαι μεγάλη, δεν χωράω ΚΑΤΩ από το κρεβάτι."

Πηγή: www.hanen.org
Μετάφραση: Αιμιλία Καββαδά, Λογοθεραπεύτρια 
                       Πιστοποιημένη να παρέχω το πρόγραμμα                                                          
It takes two to talk® The Hanen program for parents                       
                                                                                                      
                                                                                            

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Παραγωγή του /ρ/

Συχνά τα παιδιά αντικαθιστούν στην ομιλία τους το φώνημα - ήχο /ρ/ με το φώνημα - ήχο /λ/. Ορισμένα παιδιά, μάλιστα, δεν μπορούν να διακρίνουν ακουστικά τους δύο ήχους. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η ενίσχυση της ικανότητας ακουστικής διάκρισης των ήχων /ρ/-/λ/, που επιτρέπει στο παιδί να αντιλαμβάνεται τη διαφορετικότητα των φωνημάτων, είναι απαραίτητο στάδιο της λογοθεραπευτικής παρέμβασης που στοχεύει στη σωστή παραγωγή του φωνήματος /ρ/ (Bowen, 2015). Το παραπάνω σκίτσο, αγαπημένο πολλών παιδιών, απεικονίζει τις δυσκολίες των παιδιών, αλλά και φυσικά ,την ελπίδα της θεραπείας!      Αιμιλία Καββαδά  Λογοθεραπεύτρια, M.Ed.                                                                                                                                Bowen, C. (2015). Children's speech sound disorders. (2nd ed.) Chichester: Wiley-Blackwell, Wiley.

Εικόνες δράσης

    Οι εικόνες δράσης είναι ένα σταθμισμένο εργαλείο αξιολόγησης δύο τομέων της γλώσσας: πρώτον, της μορφοσύνταξης, εξετάζοντας τη γραμματική επάρκεια των φράσεων που λέει το παιδί και δεύτερον, της πραγματολογίας, εξετάζοντας την πληροφοριακή επάρκεια, δηλαδή τη χρήση της γλώσσας που κάνει το παιδί ώστε να μεταδώσει πληροφορίες. Η ολιγόλεπτη χορήγησή της δοκιμασίας καθιστά εφικτή την αξιολόγηση σε πληθυσμούς παιδιών με αναπτυξιακά προβλήματα.     Το συγκεκριμένο εργαλείο είναι πολύ σημαντικό διότι η αξιολόγηση της γλωσσικής επάρκειας σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας έχει αδιαμφισβήτητη σημασία για την σχολική τους πρόοδο. Άλλωστε, όπως είναι γνωστό πολλά είδη μαθησιακών δυσκολιών αποδίδονται σήμερα στην ύπαρξη γλωσσικών δυσκολιών.      Συνεπώς, η έγκαιρη ανίχνευση και αξιολόγηση των γλωσσικών προβλημάτων μπορεί να οδηγήσει στην έγκαιρη αντιμετώπισή τους με αποτέλεσμα την αποκατάσταση ή τη μείωση των προβλημάτων αυτών. 

Παραμύθι για τα παιδιά που φορούν γυαλιά

           Τα παραμύθια έχουν πολλαπλά οφέλη για τα παιδιά και μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους γονείς, τους θεραπευτές και τους εκπαιδευτικούς σε πολλές περιπτώσεις. Μία συχνή περίπτωση είναι όταν το παιδί βρίσκει δύσκολο να διαχειριστεί νέες καταστάσεις, όπως το να φορέσει γυαλιά ή να πάει σχολείο. Μπορούμε, τότε, να το προετοιμάσουμε διαβάζοντας του βιβλία που μιλούν για ήρωες (παιδιά ή ζώα) που βιώνουν παρόμοιες καταστάσεις.       Στο παρακάτω βίντεο η συγγραφέας  παιδικής λογοτεχνίας Ιωάννα Κυρίτση-Τζιώτη διαβάζει το παραμύθι της Ένα λιοντάρι με γυαλιά, στο οποίο διηγείται πόσο σημαντικό είναι να φορούν γυαλιά όλοι όσοι τα χρειάζονται και πως όλοι οι υπόλοιποι πρέπει να συμπεριφέρονται σε όσους φορούν γυαλιά. Αιμιλία Καββαδά Λογοθεραπεύτρια M.Ed.