Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Διαβάστε παραμύθια με το παιδί και ενισχύστε την ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας του

               
   Στη σύγχρονη κοινωνία που η τηλεόραση και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι τόσο κυρίαρχα στη ζωή πολλών παιδιών, τα παραμύθια εξακολουθούν να μαγεύουν τα παιδιά, να κεντρίζουν το ενδιαφέρον τους και να ξυπνούν την περιέργειά τους.                  
   Μέσα από τα παραμύθια τα παιδιά μαθαίνουν να σκέφτονται και να μιλούν. Τα παραμύθια βοηθούν τα παιδιά να ανακαλύπτουν τον ατελείωτο πλούτο της γλώσσας μέσα από τη γνωριμία με νέες λέξεις και εκφράσεις, τη μελωδία των ομοιοκαταληξιών και το γλωσσοπλαστικό ταλέντο των παραμυθάδων. Επιπλέον, το διάβασμα παραμυθιών στα παιδιά από μικρή ηλικία καλλιεργεί τις προαναγνωστικές και αναγνωστικές τους ικανότητες. 
       Όταν οι γονείς διαβάζουν στο παιδί παραμύθια και ιστορίες, το παιδί έρχεται σε επαφή με την ανάγνωση και τη γραφή και καταφέρνει να αναπτύξει γλωσσικές και γνωστικές ικανότητες και αποκτά γνώσεις απαραίτητες για τη μετέπειτα εκμάθηση της ανάγνωσης και της γραφής.
      Τα παραμύθια βοηθούν τα παιδιά από ακροατές να γίνουν τα ίδια αφηγητές. Αφού, λοιπόν, διηγηθείτε στα παιδιά ένα παραμύθι, δώστε τους την ευκαιρία να το πουν με δικά τους λόγια, όπως το άκουσαν και το φαντάστηκαν εκείνα. Επίσης, αφήστε τα παιδιά να σας κατευθύνουν στον τρόπο που θέλουν εκείνα να "διαβάσουν" το παραμύθι και να πάνε στην αγαπημένη τους σελίδα, στην αγαπημένη τους εικόνα. Δώστε στο παιδί επιπλέον πληροφορίες για αυτό που σας δείχνει αλλά προσπαθήστε να μην είναι πάρα πολλές και χάσει το ενδιαφέρον του.      
      Είναι σημαντικό να αναφέρω την έρευνα του Δρ. John Hutton στο Cincinnati Children's Hospital Medical Center που απέδειξε ότι όλα τα προαναφερθέντα οφέλη οφείλονται στο γεγονός ότι η ανάγνωση ιστοριών σε μικρά παιδιά ενισχύει την εγκεφαλική τους δραστηριότητα και κατ'επέκταση την ανάπτυξη πολλών ικανοτήτων.   
    
      Πέρα από τη συμβολή στην ανάπτυξη των γλωσσικών ικανοτήτων ενός παιδιού, ένα παραμύθι για καληνύχτα είναι μία γλυκιά και τρυφερή συνήθεια που καθιερώνουν οι γονείς με τα παιδιά τους. 
    Ακόμη, στην περίπτωση που το παιδί βρίσκει δύσκολο να διαχειριστεί νέες καταστάσεις, όπως το να αποχωριστεί την πάνα του ή να πάει σχολείο, μπορείτε να το  προετοιμάστε το διαβάζοντας βιβλία που μιλούν για παιδιά σε παρόμοιες περιπτώσεις.    




    Η ανάγνωση ιστοριών στα παιδιά έχει σίγουρα πολλαπλά οφέλη για την ανάπτυξή τους. Προσκαλέστε, λοιπόν, τα παιδιά και μπείτε μαζί στον κόσμο του παραμυθιού και της φαντασίας.


                                                                                                      Αιμιλία Καββαδά
                                                  Λογοθεραπεύτρια 
                                    Μ. Εd. Στην Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Παραγωγή του /ρ/

Συχνά τα παιδιά αντικαθιστούν στην ομιλία τους το φώνημα - ήχο /ρ/ με το φώνημα - ήχο /λ/. Ορισμένα παιδιά, μάλιστα, δεν μπορούν να διακρίνουν ακουστικά τους δύο ήχους. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η ενίσχυση της ικανότητας ακουστικής διάκρισης των ήχων /ρ/-/λ/, που επιτρέπει στο παιδί να αντιλαμβάνεται τη διαφορετικότητα των φωνημάτων, είναι απαραίτητο στάδιο της λογοθεραπευτικής παρέμβασης που στοχεύει στη σωστή παραγωγή του φωνήματος /ρ/ (Bowen, 2015). Το παραπάνω σκίτσο, αγαπημένο πολλών παιδιών, απεικονίζει τις δυσκολίες των παιδιών, αλλά και φυσικά ,την ελπίδα της θεραπείας!      Αιμιλία Καββαδά  Λογοθεραπεύτρια, M.Ed.                                                                                                                                Bowen, C. (2015). Children's speech sound disorders. (2nd ed.) Chichester: Wiley-Blackwell, Wiley.

Εικόνες δράσης

    Οι εικόνες δράσης είναι ένα σταθμισμένο εργαλείο αξιολόγησης δύο τομέων της γλώσσας: πρώτον, της μορφοσύνταξης, εξετάζοντας τη γραμματική επάρκεια των φράσεων που λέει το παιδί και δεύτερον, της πραγματολογίας, εξετάζοντας την πληροφοριακή επάρκεια, δηλαδή τη χρήση της γλώσσας που κάνει το παιδί ώστε να μεταδώσει πληροφορίες. Η ολιγόλεπτη χορήγησή της δοκιμασίας καθιστά εφικτή την αξιολόγηση σε πληθυσμούς παιδιών με αναπτυξιακά προβλήματα.     Το συγκεκριμένο εργαλείο είναι πολύ σημαντικό διότι η αξιολόγηση της γλωσσικής επάρκειας σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας έχει αδιαμφισβήτητη σημασία για την σχολική τους πρόοδο. Άλλωστε, όπως είναι γνωστό πολλά είδη μαθησιακών δυσκολιών αποδίδονται σήμερα στην ύπαρξη γλωσσικών δυσκολιών.      Συνεπώς, η έγκαιρη ανίχνευση και αξιολόγηση των γλωσσικών προβλημάτων μπορεί να οδηγήσει στην έγκαιρη αντιμετώπισή τους με αποτέλεσμα την αποκατάσταση ή τη μείωση των προβλημάτων αυτών. 

Παραμύθι για τα παιδιά που φορούν γυαλιά

           Τα παραμύθια έχουν πολλαπλά οφέλη για τα παιδιά και μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους γονείς, τους θεραπευτές και τους εκπαιδευτικούς σε πολλές περιπτώσεις. Μία συχνή περίπτωση είναι όταν το παιδί βρίσκει δύσκολο να διαχειριστεί νέες καταστάσεις, όπως το να φορέσει γυαλιά ή να πάει σχολείο. Μπορούμε, τότε, να το προετοιμάσουμε διαβάζοντας του βιβλία που μιλούν για ήρωες (παιδιά ή ζώα) που βιώνουν παρόμοιες καταστάσεις.       Στο παρακάτω βίντεο η συγγραφέας  παιδικής λογοτεχνίας Ιωάννα Κυρίτση-Τζιώτη διαβάζει το παραμύθι της Ένα λιοντάρι με γυαλιά, στο οποίο διηγείται πόσο σημαντικό είναι να φορούν γυαλιά όλοι όσοι τα χρειάζονται και πως όλοι οι υπόλοιποι πρέπει να συμπεριφέρονται σε όσους φορούν γυαλιά. Αιμιλία Καββαδά Λογοθεραπεύτρια M.Ed.